Hej!
Två små frågor som jag skulle vilja ha lite hjälp med:
Fråga 1.
Jag håller på att koda om en sida för hand där det bla. förekommer en tabell med 1000 celler (känns så iallafall) och i dem lite text. Jag vill ha verdana och size 1 i cellerna där texten skall vara
Måste jag då lägga in: font face="verdana" size="1" innanför varje td? Eller det kanske finns något knep?
Fråga 2.
Om jag nu skriver de svenska tecknen för å,ä och ö, vem är det då som ser det konstig? Dom i utlandet eller? Eller dom med andra operativsystem? Sidan är svensk och kommer bara att vända sig till svenskar.
Svar emottages mycket tacksamt
Benny Henriksen - Prionace glauca
[Redigerat av Benny Henriksen den 20 mar 2000]
CyberPetMedlem sedan dec. 19996 588 inlägg Om du använder dig av CSS (Cascading Style Sheets) så slipper du ange fonten i varje TD-tagg (jo du måste ha dem med annars) utan du anger bara i CSS-scriptet att td ska innehålla Verdana och den storlek du vill ha.
När det gäller å, ä och ö är det inte så mycket de utländska besökarna som eventuellt skulle titta förbi, utan de plattformar som inte tolkar tecknen på samma sätt som just ditt system. Du kan ju alltid göra en sök ersätt när du väl är klar med alla tabeller och sidor.
Lycka till,
------------------
/Petra
Tack Petra!
Då har man och göra i några dagar nu alltså.
Anledningen till å,ä och ö frågan är att när jag kodar så använder jag tabb-funktion för varje tagg och när jag sedan ersätter med å,ä och ö tecknens kodning tappar jag helt strukturen :)
aMedlem sedan maj 2000755 inlägg Men är du alldeles säker på att det inte duger att göra det med css? Det stödjs av netscape och explorer från version 4 och senare, de flesta har ju detta idag. Lägg bara in detta inom dina head-taggar:
<style type="text/css">
<!--
td { font-family: Verdana, sans-serif; font-size: 8pt}
-->
</style>
Tack a!
Jag skall prova med det, annars blir det väl bara så att dom som har "3-läsare" ser det min sitt standard teckensnitt va?
aMedlem sedan maj 2000755 inlägg precis och det börjar bli försvinannde få som kör med version 3, skulle tro att det rör sig om max 3-5% idag och det minskar ständigt
MattiMedlem sedan dec. 19996 592 inlägg Tjo Benny!
Nu vet jag inte om du ska använda det här på blueshark.net, men om du gör det borde du iaf. se till så att den fungerar i Netscape 3 också eftersom sidan är en portal.. och portaler har många besökare :)
------------------
Matti Kolu
www.mk.st
Hej Matti!
Nä det skall inte vara med på BLUE SHARK, men tack för omtanken :)
aMedlem sedan maj 2000755 inlägg Jäkligt läcker sida den där blue shark i alla fall!
:)
[Redigerat av Benny Henriksen den 21 mar 2000]