webForumDet fria alternativet

Http status för sida som ej *ska* visas

3 svar · 2 281 visningar · startad av MickeA.com

MickeA.comMedlem sedan feb. 20034 441 inlägg

Hej,

Har en hierarkisk meny, där vissa element bara är "rubriker", d.v.s. utan innehåll, men som har children för underliggande sidor.

Just nu är det så att jag kan manuellt knappa in urlen till alla sidor i mitt träd, och om man kommer till en sådan sida (utan innehåll), vilken http-status är lämpligast att "ge" i retur?

Tänker att 404 - Not found är helt fel, misstänker att sökmotorer då kan skippa att indexera undersidor också. Det är lite lurigt, för sidan finns ju faktiskt, men är helt tom och bör inte visas på något sätt.

Vad är det smidigaste och bästa sättet sett ur ett sökmotorperspektiv?

Tack!

nitro2k01Medlem sedan aug. 20039 342 inlägg

Feltänk i min mening. Jag vet inte varför du måste länka till sidan alls. Sätt t ex href="#" onclick="return false;" på de element som inte används som länkar. Eller låt bli att använda A-taggen öht i de fallen. (Jag gissar att trädet öppnar på sig när man klickar eller för musen över elementet.)

Om det av en eller anledning är så att det är smidigast att låta sidorna och länkarna existera (t ex för att ditt CMS är uppbyggt så) så tycker jag att du ska låta bli att ge en säskild http-status tillbaka, men sätta <meta name="borobots,follow"> som direktiv i head-taggen. Det säger åt sökmotorer att inte indexera sidan, men däremot att följa länkar ut från sidan. (Till skillnad från det vanligare noindex,nofollow dvs no på båda ställena.)

Om det är en Javascript-baserad meny så kan det dock vara en poäng att behålla länkarna, för folk som har stängt av JS i sin webbläsare.

MickeA.comMedlem sedan feb. 20034 441 inlägg

Hej!

Jag länkar inte alls till dessa sidor, använder span-element för detta. Men fortf. *kan* man navigera till dessa genom att ange url'en manuellt, t.ex. /undersida1/undersida2/undersida2/ där undersida2 är en spantagg.

Men jag gissar att det smög sig in ett stavfel, och att den rätta metataggen på dessa sidor ska vara:

<META NAME="ROBOTS" CONTENT="NOINDEX, FOLLOW">

Stämmer det?

Tack!

nitro2k01Medlem sedan aug. 20039 342 inlägg

Ja, precis. Det där exemplet blev ju lite fel...

129 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.102f7fcd
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
125 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)