Hur gör man om man inte vill visa domännamnet i webbläsaren? T ex om jag vill ersätta "kalleshemsida.se/xxx" med vadsomhelst som inte avslöjar vilken webbplats sidan är kopplad till.
Dölja domännamtet
6 svar · 2 535 visningar · startad av kluringen
Har du sett någon sida som gör så?
Har du sett någon sida som gör så?
Nej det har jag inte, men det behöver inte betyda att det inte går?
Men varför?
Hur gör man om man inte vill visa domännamnet i webbläsaren? T ex om jag vill ersätta "kalleshemsida.se/xxx" med vadsomhelst som inte avslöjar vilken webbplats sidan är kopplad till.
Jämför med den gamla tidens telefonkatalog. När du skall ringa någon måste du antingen har numret till personen, eller så måste du ha namnet på personen för att kunna slå upp det i telefonkatalogen. Har du varken det ena eller det andra kan du inte ringa. På samma sätt kan du inte ha en hemsida utan att tala om var den ligger - ingen kan nå den.
Du kan aldrig HELT dölja varifrån en webbsida levereras. Men du kan ju göra det mindre uppenbart, så att Svenne Banan inte fattar. Men alla som har LITE hum om webben kommer i alla fall att kunna hitta källan:
1. Använd IP-adressen till servern istället för domännamnet.
2. Skaffa en annan domän där du lägger upp en sida och drar in den "hemliga" sidan i en iframe (eller om det går med jQuery eller nåt...)
Men varför?
Jag vill ha två olika sidor, helt olika teman på samma konto där den ena inte stör den andra. Inget av dem behöver vara "hemliga".
2. Skaffa en annan domän där du lägger upp en sida och drar in den "hemliga" sidan i en iframe (eller om det går med jQuery eller nåt...)
Ibland går man över ån efter vatten. Det löste sig med webbhotellet. Man får ha flera domäner och hemsidor på samma konto. Tänkte inte så långt utan din hint om ett extra domän. Smidigt, billigt och enkelt, ytterligare krångel behövs inte. Behöver endast betala extra för respektive domän.