webForumDet fria alternativet

CSS-problem

HTML & CSSur HTML, XHTML & CSS

12 svar · 1 168 visningar · startad av Skogenskonung

SkogenskonungMedlem sedan okt. 200450 inlägg

Hejsan!

Jag lyckas inte ändra typsnittet på mina H3-rubriker som är länkar.

Jag använder Wordpress och kan lägga till kod i custom.css som ska override allt tidigare. Kan någon visa vilken kod jag ska lägga i custom.css för att det ska bli samma typsnitt som i H2 eller som andra H3 som inte är länkar.

Jag har försökt med dessa:

.a h3 {
font-family: Neucha !important;
}

h3.a {
}

Tacksam för svar!

Mvh Marcus

voigtann1Medlem sedan juni 20019 519 inlägg

hur ser din html kod ut?

första säger att en h3:a är någonstans innanför ett element med klassen "a"

den andra säger att h3 har klassen "a"

Danne VMedlem sedan aug. 20068 090 inlägg

Prova ta bort punkten framför "a".

Men sen gäller det ju att fonten Neucha finns tillgänglig också. Tar du den från Google eller har du den som @font-face eller ligger den med i din WP-installation?

Koden på sidan

Tack för svar... men jag får inte till det.

Fonten finns så det är inte problemet. Fonten funkar på H3 som inte är länkar. Men så fort jag länkar h3 så blir de annat typsnitt.

Om jag kör:

a { font-family: Neucha !important; }

Då blir länkade h3 som jag vill, men då blir även all länkad text på sajten Neucha. Jag vill ju bara att h3 (både olänkad och länkad) ska vara Neucha.

Här är sidan. Det gäller alltså H3-rubrikerna, tex den där det står:
"Kolarbyn Ecolodge Wildlife Adventure"

http://www.wildsweden.com/

Tacksam för hjälp!

Mvh Marcus

Skogenskonung skrev:

Tack för svar... men jag får inte till det.

Fonten finns så det är inte problemet. Fonten funkar på H3 som inte är länkar. Men så fort jag länkar h3 så blir de annat typsnitt.

Om jag kör:

a { font-family: Neucha !important; }

Då blir länkade h3 som jag vill, men då blir även all länkad text på sajten Neucha. Jag vill ju bara att h3 (både olänkad och länkad) ska vara Neucha.

Här är sidan. Det gäller alltså H3-rubrikerna, tex den där det står:
"Kolarbyn Ecolodge Wildlife Adventure"

http://www.wildsweden.com/

Tacksam för hjälp!

Mvh Marcus

Just nu har du

.a h2 {
}

.a h3 {
}

h3.a {
}

Byt till

h2 a {
}

h3 a {
}

Tusen tack Danne, det funkar!

Jag förstår inte varför jag inte kom på det själv, känns ju självklart nu när du skriver det :)

Följdfråga: Finns det någon nackdel med att använda detta typsnitt rent tekniskt? Det finns att välja på i mitt wordpresstema. Vet inte hur det funkar rent tekniskt.

Skogenskonung skrev:

Finns det någon nackdel med att använda detta typsnitt rent tekniskt? Det finns att välja på i mitt wordpresstema. Vet inte hur det funkar rent tekniskt.

Kort svar: Nej. Det finns ingen nackdel, egentligen.

Längre svar:

Det finns några olika sätt att publicera olika fonter (kul att du skriver "typsnitt" som egentligen är den korrekta termen) på webben:

1. Du anger en font som användaren har i sin dator. Då hämtas fonten därifrån.
2. Du laddar upp ett font-set till din webserver och länkar till dom m.h.a. @fontface. Då laddas fonterna ner till användaren från servern.
3. Du länkar till t.ex. Googles fonter (som jag gissar att man gjort i ditt tema). Fonterna laddas alltså ner från Google samtlidigt som sajten visas.

Den enklaste och mest självklara metoden är 1. Nummer 2 kan vara problematiskt om användaren har t.ex. en äldre webbläsare. Nummer 3 förutsätter att Google verkligen har fonterna tillgängliga och inte plötsligt ändrar åtkomsten utan att du vet.

Sen finns det några andra tekniker som t.ex. Cufon, sIFR och FLIR. Men skit i dom. Idag är dom överflödiga.

Tack för svar Danne!

Nu fick jag ett annat problem. Besökare säger att de inte kan se menyn på https://www.wildsweden.com ordentligt pga av färgerna. Det ser okej ut hos mig. Något förslag på CSS för att göra det synligt? Antar att det har att göra med länkarnas hover, visited m.m.

Tacksam för svar!

mitt råd är på:

ul#nav li a

så har du en !important ta bort den... i FF ser man inte ens menyn och jag ser inte heller någon anledning att du behöver köra med !important (du bör undvika det så mycket som möjligt).

Tack, men i min CSS så är det ingen important där. Något annat förslag?

på vad jag gissar är varje sida (http://www.wildsweden.com/short-tours/wolf-tracking-day/) så har du:

ul#nav li a{color: #333 !important; font-family: Neucha !important; font-size: 15px !important; }

inne i din kod det borde du inte ha (!important) om du nu inte kan göra något med det så få du väl göra en selector som är ännu tyngre i vikt exempelvis:

ul#nav li ul.sub-menu a { color: #fff !important; }
ul#nav li ul.sub-menu a:hover { color: #000 !important; }

borde lösa det

Tusen tack! Jag bytte ut fff mot 000 så blev det bra! Ser det bra ut nu i dina läsare?

Skogenskonung skrev:

Tusen tack! Jag bytte ut fff mot 000 så blev det bra! Ser det bra ut nu i dina läsare?

nej, ser ut att vara exakt samma som tidigare. om du använder exakt samma kod som ovan så ser det bra ut (som jag postade) se skärmdump på hur den ser ut just nu

page.jpg
131 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.29ac60f6
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
126 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)