webForumDet fria alternativet

Kan man ändra en text genom att klicka på en länk utan JavaScript?

HTML & CSS

3 svar · 732 visningar · startad av beejizzle

Medlem sedan mars 20133 inlägg
Frågan#1

Hej!

Det var ett tag sedan jag höll på med webbutveckling och nu sitter jag och kollar lite på HTML5 och CSS3 allt allt nytt som kommit de senaste 3 åren hehe. Det här kanske är en enkel fråga men jag vet inte riktigt vad jag ska söka så jag tänkte fråga om vägledning helt enkelt.

Jag har lekt lite med en sidan som använder "modalbox" (har jag för mig de kallades). Det är iaf en sida där jag har en div som har display: none och när man klickar på en länk ="#show" så visar den diven med med show:target {display:block;} Det fungerar bra och enkelt utan JavaScript.
Nu skulle jag dock vilka få med något id från länken som klickas på så att användaren ser vilken länk han klickat på. Tex <a href=#show id=ett> annan länk har id=tva och en tredje id=tredje och alla tre länkar visar samma div men h2 i den diven ändras till motsvarande id från klickad länk, 'Du valde: tredje' om man klickat på sista så att säga.

Går detta att göra på något sätt utan att använda JavaScript? Tacksam för svar!

B

Medlem sedan okt. 20041 556 inlägg

Du kan göra en hack med checkboxar istället för en länk och använda css3 (checked) för att styra vad som skall ske.

Medlem sedan aug. 20039 340 inlägg

Frågan jag ställer mig är, är det verkligen värt besväret, jämfört med att använda vanliga länkar? Checkbox-hacket låter som att det kan funka, men kommer definitivt göra att bak-/framknapparna i webbläsaren inte fungerar. (För klick på knapparna ifråga alltså.)
Men vem använder sådana gammalmodigheter nuförtiden? (Ironi.)

Medlem sedan mars 20133 inlägg

Hehe jo jag har redan gått tillbaka till JavaScript efter första inlägget. Det verkade inte lönt

259 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
125 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
131 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
121 ms — ändringar (db)