I och med CSS3 finns det en hel del saker man kan göra i CSS istället för att använda sig av bilder. Frågan är dock hur långt ska man gå i att använda CSS istället för bilder eller är bilder i många fall fortfarande bättre? Ex om man vill ha en header som ska ha en gradient (toning från en ljus färg till en mörkare). Förr la man in en liten bild med gradient gjord i photoshop som man sedan upprepade flera gånger. "Idag" kan man göra samma sak med CSS. Frågan är då, vad är bäst? Finns det för och nackdelar. En nackdel med CSS som jag ser det är att det blir väldigt mycket kod och stödet kanske inte är 100%.
Menar inte att det ena utesluter det andra utan snarare ska man sträva efter att använda CSS så långt det går, varför så fall? Vad är för och nackdelar med respektive?
Beror lite på vad du vill ha för stöd och typ av möjligheter(gradienter kan vara flera färger med CSS3 men inga vettiga polyfills för IE) En annan nackdel är att den generera upp det varje gång, detta kan ju spela in när/om du gör en mobilapplikation, du vill kanske inte att webbläsaren skall generera upp en gradient varje gång.
Fördelen med CSS3 är att detta gå på ingen tid alls, dynamiskt, flexibelt(byte av färger osv gå snabbt).
Jag har gjort ett större projekt med bara CSS3. Rundade hörn, drop shadows, gradients, osv. Enda bilden var logotypen som bara var lite photoshopad text mot genomskinlig bakgrund. Fungerade utmärkt i samtliga webbläsare. Bara drop shadows och runda hörn som inte fungerade i IE, men det är ju ingen dealbreaker i min värld.
365 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e