annacoMedlem sedan apr. 200772 inlägg Jag vill att alla mina sidor ska ha en header som ser likadan ut.
Jag har tittat runt på olika sidor och hittat att de har en rad som ser ut på följande sätt.
<head id="ctl00_ctl00_Head1">
Var lägger man headern för att slippa ha den på varje sida? Är det i CSS-filen?
Jag har provat men då hittades inte någonting av det jag vill ha i sidhuvudet.
du lägger den antingen i <html> eller <body> head presentera inget direkt på vyn
prplxrMedlem sedan juni 2012582 inlägg Vad är det egentligen du vill åstadkomma? "Alla mina headers ska se likadana ut" betyder i min värld att du vill att all headerinformation är densamma på alla sidor. Jag betvivlar dock att det är det du är ute efter. Är det så att du vill inkludera samma grafik på alla sidor?
annacoMedlem sedan apr. 200772 inlägg Ja, jag vill att alla sidor ska ha samma grafik.
Jag är hela självlärd och dessutom nybörjare inom det här och har därför inte samma vokabulär som ni som kan det här. Så jag ber om ursäkt om jag uttrycker mig svårförståerligt.
Med andra ord sidhuvudet man ser på sidan och dessutom menyn ska se likadana ut på varje sidan, men jag vill inte att koden ska behöva ligga på alla sidor.
Jag håller på att göra om en befintlig sida där jag har använt mig av ramar. Jag blir inte klok på hur jag ska göra för att slippa använda ramar, har förstått att man bör undvika dem.
Så här ser sidan ut nu.
https://www.annastradgard.com
prplxrMedlem sedan juni 2012582 inlägg Ramar tillhör 90-talet, korrekt. Ditt bästa alternativ är att använda dig av något serverside-språk, till exempel PHP eller ASP. Du kan också använda SSI, server side includes, detta har dock inte alla servrar stöd för.
PHP:
<?php require('top.html'); ?>
ASP:
<% Server.Execute("top.html") %>
SSI:
<!--#include virtual="top.html" -->
Detta infogar innehållet i top.html där du lägger denna rad kod. På så vis kan du ha hur mycket eller lite html i den som helst och du kan placera den var som helst i de filer du önskar.
annacoMedlem sedan apr. 200772 inlägg Tack, då blev jag betydligt klokare.
prplxrMedlem sedan juni 2012582 inlägg Kul att kunna vara till hjälp! Lycka till med sidan! :-)
/red: Jag lade även till info om hur du gör detsamma med SSI.
@prplxr: annaco använder nog redan .NET, tycker man känner igen ASP.Net Webforms namngivningar. Och om du kör .NET så kan du titta på master templates om du vill slippa bygga om samma sidhuvud och sidfot på varje sida du skapar.