Koppla html och php

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • PaccyD
    Medlem
    • 2012-11-02
    • 12

Koppla html och php

Hej allesammans!

Jag har tagit på mig det ärofyllda uppdrag att göra en hemsida till fadern min, men har dessvärre kört fast rätt så rejält. Hoppas det finns någon som kan hjälpa mig.. Skulle uppskattas till tusen

Hemsidan jag gör är en försäljning och informationssida till min fars böcker.

Mitt bekymmer är att uppstår under "köp-fliken". Här ska man välja vilka böcker man önskar, så ska sidan (med ett phpscript) räkna ut den totala kostnaden att betala (samt momsen)

Jag tar in informationen igenom "SpryValidationSelect.css", där man väljer antal exemplar per bok, och skickar vidare informationen till en php-fil.

I php-filen omvandlar jag informationen till det jag önskar ($total,$moms)

Sedan tänkte jag importera detta till det ursprungliga html-dokumentet.

Det jag inte får ihop är hur jag får min sidan att uppdatera denna information omedelbart.

Är detta ens en möjlighet? Ska jag gå tillväga på ett annat sätt?

Jag hoppas ni förstår var jag menar, annars förklarar jag gärna mig yttligare

Mvh,
    PaccyD
  • Ledel
    Medlem
    • 2004-12-25
    • 735

Om du vill uppdatera innehåll utan att ladda om sidan är det AJAX du är ute efter. Bra stöd och enkla funktion finns i jQuery! Då kan du skicka informationen till ditt php-skript som kör några beräkningar och sedan skickar tillbaka datan.

Kolla exempelvis på dokumentationen för $.post, http://api.jquery.com/jQuery.post/.

Men jag funderar också på om du behöver PHP för det här. Om det enda PHP-filen gör är att räkna ut totalsumma och moms för att visa användaren kan du ju göra det direkt med Javascript och sen ta till PHP när det behövs (i kassan).

Comment

• supercajo
      Medlem
      • 2005-01-18
      • 118

Har jag förstått det rätt att rutinen är följande:

1, Besökaren kollar på hemsidan, hittar en bok och klickar på "köp".
      2, Vid klicket på "köp" uppdateras varukorgen och totalsumma m.m. visas i detta läget.
      3, Besökaren vill kanske köpa en till bok och klickar i det läget på "köp".
      4, Varukorgen uppdateras och ny summa räknas ut.

Är det så som jag tolkat det så kan det vara bra att använda dig utav MySQL och köra php-koppling mot detta då du i MySQL lagrar prisinfo och övrig info om artikeln. Du lagrar även då information om beställare m.m. Sen kan det då vara bra att skicka bekräftelse via mail till dig som admin och till kunden så kunden hänger med på vad som händer m.m.
      Med vänlig hälsning

---Jonas---

Comment

Working...