alicekMedlem sedan sep. 20122 inlägg Hej!
Jag håller på att bygga upp min hemsida, https://www.alicekleiva.com. Än så länge är det bara grundstenarna som är på plats men den är i alla fall besöksvänlig.
Mitt problem är att texten (länkarna och Välkomstexten) förskjuts åt höger i webbläsarna Chrome och Safari men inte i Explorer. Jag använder mig av koden som ser ut såhär:
<span style="Z-INDEX: 11; LEFT: 1090px; POSITION: absolute; TOP: 35px"><a href="contact.html">Text</a></span>
Blev avrådd från att använda position: absolut, varför detta?
och framförallt, någon som vet hur jag anpassar min hemsida efter olika webbläsare?
Mvh
Alice
Välkommen till wF!
Blev avrådd från att använda position: absolut, varför detta?
i ditt fall ser man ju tydligt varför man inte skall använda sig av absolut postion, beronde på upplösning så kommer texterna placeras helt galet (jag kör med widescreen). Det finns lägen det är bra att köra med, men inte i detta fall. Position absolut lyter ut blocket så den inte ta upp någon plats, vilket bli jobbigt i ditt fall då du måste positionera varje länk.
Jag hade nog ändrat om html-markup koden en del, din bild hade jag nog kört som en div med den som bakgrund och placerat all text inne i den, centrerat den med css
margin: 0 auto;
för att centrera det blocket.
Sen om du skall köra XHTML så få du inte använda dig av center-elementet (du bör centrera text med CSS).