Jag undrar lite varför man får detta meddelandet när man validerar sin CSS med W3C:s CSS-valideringstjänst:
Samma färg för color och background-color i två kontext #left-arrow:hover och #right-sidebar a:hover
10 svar · 598 visningar · startad av osklar0328
Jag undrar lite varför man får detta meddelandet när man validerar sin CSS med W3C:s CSS-valideringstjänst:
Samma färg för color och background-color i två kontext #left-arrow:hover och #right-sidebar a:hover
är för att du har samma bakgrundsfärg och text färg på de två elementen?
Jo men varför ska man inte kunna ha det utan att det varnar?
För du tror att du kan fuska SEO att sätta samma textfärg som bakgrunden för att försöka få in texter... den nöten går inte ;)
Men hur allvarlig är varningen?
Upp till dig, men jag hade nog tyckt det hade varit lite irriterande över att texten bara försvinner helt plötsligt när jag markera den (smälter ihop med bakgrunden) känns inte helt optimalt.
Jag tänkte bara för nu har jag ju ett utseende precis som jag vill ha det, och ingen text försvinner för mig. det var därför jag blev så fundersam över varningen
För du tror att du kan fuska SEO att sätta samma textfärg som bakgrunden för att försöka få in texter... den nöten går inte ;)
Njaee....w3c bryr sig nog inte om SEO utan tänker på bl.a. användarvänlighet.
Det är nog snarare en varning för att du kanske har lagt in samma bakgrundsfärg på ett element som dess förälder har och då förloras ju poängen med den eftersom den inte syns.
Jag tänkte bara för nu har jag ju ett utseende precis som jag vill ha det, och ingen text försvinner för mig. det var därför jag blev så fundersam över varningen
Det är som sagt en varning, inget fel... om du tycker det är bra som det är så är det upp till dig hur du vill ha det.
Njaee....w3c bryr sig nog inte om SEO utan tänker på bl.a. användarvänlighet.
det är sant, missade :hover fram till nästa svar på frågan.
Aha okej så det är mer en fråga om grafisk-användarvänlighet och inte en funktionell fråga då
Aha okej så det är mer en fråga om grafisk-användarvänlighet och inte en funktionell fråga då
Skulle tro det, men tycker du bör överväga att inte använda samma färg som på en bakgrund, känns helt onaturligt att text försvinner när man markera det, lek runt lite med en mörkare/ljusare färg bara.