webForumDet fria alternativet

CSS: styla ALLA bilder långt under en förälder. Hur?

HTML & CSS

8 svar · 1 017 visningar · startad av Danne V

Medlem sedan aug. 20068 090 inlägg
Frågan#1

Har ett formulär som omsluts av en div med en class. Låt oss säga att den heter .wrapper.

Under är den en jäkla mängd olika child-child-child med spans och divvar och textfält osv. Och så finns det en del ikoner som jag vill styla (eller snarare ta bort styling från).

Men det funkar inte alls. Har testat .wrapper > img och .wrapper + img och !important och allt annat jag kan komma på utan att få till det.

Någon?

Medlem sedan jan. 2005953 inlägg

.wrapper img borde väl fungera?

Om inte, posta gärna lite exempelkod på hur din HTML ser ut.

Heh, nu kom jag på det:

.wrapper * img

Medlem sedan aug. 20039 340 inlägg

Danne, det din regel gör, exakt, är att applicera stilen till alla img som ligger under valfritt element i .wrapper. Med andra ord, img som ligger direkt under .wrapper kommer inte att påverkas av regeln. * är inte en operator, som > och +, utan en selektor i stil med .minklass eller #mittid.
Eventuellt är det metalboys regel du är ute efter.

nitro2k01 skrev:

Danne, det din regel gör, exakt, är att applicera stilen till alla img som ligger under valfritt element i .wrapper. Med andra ord, img som ligger direkt under .wrapper kommer inte att påverkas av regeln. * är inte en operator, som > och +, utan en selektor i stil med .minklass eller #mittid.
Eventuellt är det metalboys regel du är ute efter.

Nejdå. Hade testat alla varianter (och kombinationer av dom) inklusive metalboys tips (som jag började med). Därav tråden.

Men asterisken åstadkom precis vad jag var ute efter. Funkar utmärkt. Och det var ju typiskt att jag kom på den 3 minuter efter att ha frågat här.... :P

Medlem sedan aug. 20039 340 inlägg

Det verkar skumt att .wrapper * img skulle täcka något som inte täcks .wrapper img. Detta kan möjligen ha något att göra med ordningen av reglerna. Om du tar bort asterisken från regeln där den är placerad nu, fungerar den fortfarande?

Medlem sedan apr. 200312 679 inlägg

Kanske ligger det en stil som läses in senare som skriver över så att Danne V måste ange * för att få med dem. Låter konstigt dock.

nitro, silfver:

Jag håller på med en ganska omfattande Joomla-sajt där en mängd komponenter, moduler och plugins där var och en trycker in minst en (ibland två) länk till "sin" stilmall. Varje sida har 5-8 mallar, och i dessa mallar händer det att olika utvecklare kallar sina element för samma sak, och jag kan heller inte kontrollera vilken mall som hamnar närmast html:en. Ett jäkla virrvarr således, och jag försöker, så långt det går, att få hela sajten att ha ett enda gemensamt utseende oavsett vilken sida användaren besöker eller vad han/hon gör. Då blir det tyvärr en massa !important överallt och annat skumt.

Så när jag har krånglat med något - som det här - tillräckligt länge och till slut hittat en lösning som funkar så kör jag på. Det skulle ta en vecka att ta reda på exakt varför ett problem uppstod så det bryr jag mig helt enkelt inte om.

Medlem sedan juli 2003555 inlägg

Ett tips är google chrome, högerklicka på det "konstiga" elementet, välj "inspect element", sedan ser du exakt vilka regler som applicerats, och varifrån de kommer

265 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
128 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
133 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
126 ms — ändringar (db)