Om jag vill göra en blå horisontell linje är det då bäst att använda style på en <hr> eller en <div>. Man ser inte <hr> så mycker längre och många verkar göra lösningen med en <div> fast egentligen är ju <hr> till för att göra linjer.
Ex vad är bäst?
<div class="blue"> </div>
eller
<hr class="blue">
.blue .... Lite css som sätter tjockleken och färgen.
Som sagt, om jag vill göra en blå linje bör jag använda div eller hr? Hr är en gammal tag som jag knappt vet används mer men gör linje som jag efterfrågar även om den behöver style. Är möjligheterna dem samma ex om jag vill göra en streckad linje eller med punkter med css etc i ställer?
Även om man egentligen borde använda hr (som ju betyder "horizontal rule") eftersom man ska försöka hålla en "semantisk" kodning, så går det lika bra med div.
Själv använder jag mig alltid av div av ren vana eftersom flera webbläsare "förr i tiden" inte fullt ut accepterade css-formatering av hr-taggen.
Är det enbart tänkt att vara ett visuellt streck - sätt style på en div (eller närmast liggande element).
Är det tänkt som en riktig semantisk avgränsare - använd hr.
Man ska, imho, aldrig använda extra markup som behållare enbart för visuell style.
ps. Använder du HTML5 bör du tänka på att hr-elementet har fått en riktig betydelse sedan (x)HTML. (y)
Although previous versions of HTML defined the hr element only in presentational terms, the element has now been given the specific semantic purpose of representing a “paragraph-level thematic break”.