xtremeMedlem sedan juli 20002 056 inlägg När det gäller riktig programmering finns det många riktlinjer hur man skriver bra kod ex variabelnamn, indrag, stora små bokstäver etc etc.
Finns det några riktlinjer för html och css? Ex ska klassnamn ha olika stora bokstäver dvs bör man skriva storRuta eller stor_ruta? Några mer riktlinjer?
jag kör allt med små bokstäver och "stor-ruta" som namn.
PalleMedlem sedan apr. 20003 174 inlägg För HTML och CSS kör även jag små bokstäver, enbart engelska. Mellanslag i klassnamn och id'n ersätts med dash, ex. "news-list-content".
För JavaScript kör jag lower camel case, ex "newsListContent", även här bara engelska.
I övrigt så förespråkar jag logiska och semantiska klassnamn, id'n och funktioner som talar om vad elementen och funktionerna är/gör, kontra hur det ser ut. Detta gör koden mer lättläst och enklare att förstå.
ex så är <div class="gul-box-450px"> ett dåligt klassnamn på en just nu gul box som är 450px bred.. nästa vecka kanske den ska vara blå och 200px bred..
Det finns egentligen spaltmeter med good practice på hur man bör/ska koda om du frågar mig, men thats a whole other story.
Lycka till! :bire