Jag har alltid det här problemet på ett eller annat sätt blir tokig snart och skulle uppskatta all hj'älp jag kan få. Det är så att jag har en meny (med dropdown alternativ) och skulle vilja ha en bakgrund på det menyvalet som är aktivt. Vill även då de klickar på en undermeny att top alternativets bakgrund sätts.
Du måste nog använda dig av javascript för detta (eller vänta tills css4 kommer) för du vill påverka en förälder när dess barn har fått focus/ny klass eller missförstå jag dig?
I head på sidorna som tillhör grupp 1 lägger du sen in stilen du vill markera aktiv grupp med och ger den class a. I sidorna som tillhör grupp 2 kallar du samma still class b osv.
(Tänk på att inte börja ett namn på en stil med en siffra).
Hej
Det är en masterpage fil som jag har, så jag kan inte ändra headfilen i varje fil.
Hur ska css filen se ut i sådana fall för att sätta en bakgrund akiv?
Personligen är jag oxå inne på javascript men får inte till det, har googlat järnet för att hitta kod som åstadkommer detta men hittar ingenting då jag inte kan javascript.
Hej
Det är en masterpage fil som jag har, så jag kan inte ändra headfilen i varje fil.
Hur ska css filen se ut i sådana fall för att sätta en bakgrund akiv?
Personligen är jag oxå inne på javascript men får inte till det, har googlat järnet för att hitta kod som åstadkommer detta men hittar ingenting då jag inte kan javascript.
Prova då ett fulknep: Att lägga in stilen i body. Det funkar utan problem i alla (?) webbläsare även om W3C kanske inte gillar det.
Tack för svaret Danne, detta känns tyvärr inte optimalt då jag har en väldans massa sidor och under sidor, men om det inte finns något annat sätt att göra det på så får jag nästan köra på den lösningen. Tycker det är konstigt att det inte finns något finare sätt att göra det på då många webbplatser på nätet kör med att den aktiba menyn är markerad på något sätt.
Tack för svaret Danne, detta känns tyvärr inte optimalt då jag har en väldans massa sidor och under sidor, men om det inte finns något annat sätt att göra det på så får jag nästan köra på den lösningen. Tycker det är konstigt att det inte finns något finare sätt att göra det på då många webbplatser på nätet kör med att den aktiba menyn är markerad på något sätt.
Heh... jodå, det lär funka med javascript sägs det. Men det var lite svårt att gissa att du hade "en väldans massa sidor".
Problemet är ju att du vill ha en annan länk att markeras än den som faktiskt gäller för den aktiva sidan....men om du gräver kanske du hittar nån lösning.
Om du kör exempelvis jquery så kan du leta upp alla a-element i menyn och kolla på den aktuella urlen om den är densamma sätt en css klass 'active' eller något: http://utvecklaren.grubblar.nu/index.asp?visa=1930
Verkar som att den inte sätter classnamnet, vill att den sätter class namnet på li elementet och mina urler ser ut som sådana:
/meny1/pages/default.aspx
/meny2/pages/default.aspx
så jag ändrade lite i jquery satte det till -3 istället för -1 se nedan och då får jag ut: meny1 och meny2