webForumDet fria alternativet

Vilken bok?

7 svar · 609 visningar · startad av peterandersson

peteranderssonMedlem sedan feb. 20126 inlägg

Hej jag är ny inom hemsidor, kan lite grann om html och css. Tycker att det är så skoj!!
Är det någon som har läst boken:

Max räckvidd med HTML & CSS med Tommy Olsson (2008)
Eller ska man satsa på:
HTML och CSS boken finns i 6e upplaga (2008) och kom 7e upplaga (2011) med Rolf Staflin

Jag såg att nyaste html är version 4.01 och nyaste css 2.1

Inkluderar böckerna dom språken ? jag vill ju inte läsa en gammal bok som inte har den nya standarden. :)

noshorninMedlem sedan aug. 2008662 inlägg

"Nyaste" html är html 5 och nyaste css är css 3. Vet dock inget om böckerna

Edit: Spelar dock inte så stor roll. Html är ju alltid html. Läste en tråd här på forumet om en som köpte en ny bok om html och den hade i princip exakt samma innehåll som den boken han hade köpt för 10-20 år sedan.

QuidMedlem sedan juni 20004 270 inlägg

Jag kan rekommendera HTML och CSS-boken från 2011.

noshornin skrev:

Edit: Spelar dock inte så stor roll. Html är ju alltid html.

Nja, det har ju hänt en hel del med HTML-språket också.

noshornin skrev:

Läste en tråd här på forumet om en som köpte en ny bok om html och den hade i princip exakt samma innehåll som den boken han hade köpt för 10-20 år sedan.

Det var jag, och det var några delar som var exakt likadana fortfarande, men boken tar även upp mycket av det som har tillkommit till HTML 5.0 och CSS 3.0.

Quid skrev:

Det var jag, och det var några delar som var exakt likadana fortfarande, men boken tar även upp mycket av det som har tillkommit till HTML 5.0 och CSS 3.0.

Joo men som total nybörjare tänkte jag att det kanske inte spelar så jätte stor roll, eftersom man bara ska komma in i tänket. Dessutom är stödet för html 5 och css 3 inte speciellt bra i alla webbläsare.

Dock så har jag aldrig använt en endaste bok. Det finns massor av bra tutorials på bland annat: http://www.w3schools.com/ där jag lärde mig ifrån.

När kom html 4 och css 2 ut? och när kom html 5 och css 3 ut?

html 4 kom 1999 och html 5 kom ganska nyligen typ för något år sedan. CSS 3 kom väl typ samtidigt som html 5. Är inte helt säker på det sista där.

voigtann1Medlem sedan juni 20018 810 inlägg

noshornin skrev:

Spelar dock inte så stor roll. Html är ju alltid html. Läste en tråd här på forumet om en som köpte en ny bok om html och den hade i princip exakt samma innehåll som den boken han hade köpt för 10-20 år sedan.

Jasså? Så du använder <font>, <marquee> och <blink>? Bygger designer på tabeller fortfarande?

HTML4 är inte ens färdigt, men om du skall börja med HTML så kan du lika bra börja med HTML5.

Alla features som finns/fanns i CSS2 är inte helt implementerat heller än i alla webbläsare, men det skall inte stoppa dig att använda de senaste teknikerna som CSS3.

Tack för alla svar! beställde den nyaste boken känns bäst så.

128 ms totalt · 3 externa anrop · cache AV · v20260731051352-full.56cc9887
0 ms — hämta statistik (cache)
0 ms — hämta forumlista (cache)
125 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)