webForumDet fria alternativet

Använda div id flera gånger

HTML & CSS

5 svar · 852 visningar · startad av Vixnor

Medlem sedan okt. 200946 inlägg
Frågan#1

Jag läser på denna sida, http://webbdesigna.se/stilmall-med-deklarationer.php längst ner under rubriken "Deklarationer för id och class, repetition" att man inte får (ska) använda flera div id´s på en och samma sida mer än en gång. Jag undrar om någon annan vet om det är så, då jag gärna använder flera div id´s på en och samma sida.

Medlem sedan feb. 20005 891 inlägg

Man ska inte använda IDs till mer än ett element, då det är unikt. Vill du styla flera element med samma stilar så använd class istället.

Medlem sedan juni 20019 519 inlägg

Vixnor skrev:

Jag läser på denna sida, http://webbdesigna.se/stilmall-med-deklarationer.php längst ner under rubriken "Deklarationer för id och class, repetition" att man inte får (ska) använda flera div id´s på en och samma sida mer än en gång. Jag undrar om någon annan vet om det är så, då jag gärna använder flera div id´s på en och samma sida.

Du kan använda dig av samma id flera gånger, det är fel, men du kan så länge du inte vill:
1. Validera din kod
2. Använda javascript

Medlem sedan okt. 200946 inlägg

Ok, men finns det i så fall någon anledning att använda div id om man lika gärna kan använda class (förutom att div id´n ska vara "unika")

Medlem sedan juni 20019 519 inlägg

Vixnor skrev:

Ok, men finns det i så fall någon anledning att använda div id om man lika gärna kan använda class (förutom att div id´n ska vara "unika")

Om du har ett unikt element så använd ID.

getElementById i javascript är betydligt snabbare än att försöka hitta element med klasser (nu räknar jag med webbläsare som inte ha en queryselectors).

Medlem sedan aug. 20039 340 inlägg

Vixnor skrev:

Jag undrar om någon annan vet om det är så, då jag gärna använder flera div id´s på en och samma sida.

Jag använder gärna samma namn och personnummer som någon annan. Jag skulle gärna sätta samma registreringsplåt som min granne på min bil, om jag hade haft någon. Jag skulle gärna haft samma e-postadress som någon annan. Men det är inte så systemet är utformat.
Eller med andra ord: Använd rätt verktyg för rätt jobb. Class är till för attribut som delas mellan element, medan id är till för element som det bara finns ett av. Du ska se att dina problem går att lösa även om du använder verktygen rätt.
Tips i sammanhanget: Ett element kan däremot ha flera klasser, och alltså kan flera regler kontrollera samma element. T ex:

<style type="text/css">
.menuitem{
color: blue;
text-decoration: underline;
}

.active{
color:red;
}
</style>
<a href="1.html" class="menu">Menyalternativ 1</a>
<a href="2.html" class="menu">Menyalternativ 2</a>
<a href="3.html" class="menu active">Menyalternativ 3</a>
<a href="4.html" class="menu">Menyalternativ 4</a>
269 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
129 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
137 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
129 ms — ändringar (db)