Tjena, skulle behöva lite hjälp med frames.
Just nu så täcker framesen hela sidan, men vill bara att dom ska vara en viss storlek centrerat i mitten på sidan, någon som kan hjlpa mig?
AKUT: Hjälp med frames.
15 svar · 1 380 visningar · startad av kimmo
Just nu så täcker framesen hela sidan, men vill bara att dom ska vara en viss storlek centrerat i mitten på sidan, någon som kan hjlpa mig?
Sluta använda frames. Du kan göra en iframe istället.
Men det är en skoluppgift och jag måste använda Frames, så. :P
Om jag inte minns fel, så gjorde man ett frameset som dessutom hade "tomma" frames på varje sida. Men minnet är ju å andra sidan inte helt perfekt...
Sluta använda frames. Du kan göra en iframe istället.
Hmm... en iframe är ju egentligen också frame och ska helst undvikas också.
Alltså, jag vill ha själva framesen centrerat som man kan göra med tables t.ex. :P
Men det är en skoluppgift och jag måste använda Frames, så. :P
Vad är det för skola som lär ut frames 2011? Kanske borde se till att uppdatera kursen till HTML5?
Min skola. :P
Men är det möjligtvist någon som kan hjälpa mig? :P
Det underlättar ju att hjälpa till om du visar lite kod.
<html>
<head>
<title>Ramar</title>
</head>
<frameset rows="150,500">
<frame name="topp" src="topp.html" NORESIZE>
<frameset cols="100,300,100">
<frame name="vanster" src="vanster.html" NORESIZE>
<frame name="main" src="main.html" NORESIZE>
<frame name="hoger" src="hoger.html" NORESIZE>
</frameset>
</frameset>
</html>
Skulle vara väldigt tacksam om någon kunde hjälpa mig då detta skall lämnas in imorgon. :P
Mja, det där beror lite på hur man ser det. Ja, frames och framesets är rentav "obsolete" från HTML5, men iframes är faktiskt "okej", tekniskt sett. Men bör man använda det i väldigt generella layoutlösningar? Absolut inte.
Skulle vara väldigt tacksam om någon kunde hjälpa mig då detta skall lämnas in imorgon. :P
Det går inte att göra som du beskriver det, eftersom framesets per definition tar upp hela browserfönstret. Antingen har du förklarat problemet konstigt eller missförstått uppgiften.
Har missförstått uppgiften totalt, men tack för att ni tog tiden at försöka hjälpa mig. :P
Den skall alltså ta upp hela browsern, men just vänstra och högra framen ska vara 700 pixlar hög och 150 pixlar bred. :P
Hur fixar jag det i en frame?
Om man undviker frames av ideologiska skäl, visst. Men rent standardmässigt så är vanliga frames deprecated i HTML5, medan iframes inte är det.
Som alla redan påpekat så "ska" man inte använda frameset, det finns finurliga sätt som är bättre än andra men det är fortfarande inte bra; gör man inte rätt sabbar det tillgänglighet, navigering etc. totalt.
Hur som helst du finner allt du behöver veta här:
http://www.w3.org/TR/html4/present/frames.html
Mja, det där beror lite på hur man ser det. Ja, frames och framesets är rentav "obsolete" från HTML5, men iframes är faktiskt "okej", tekniskt sett. Men bör man använda det i väldigt generella layoutlösningar? Absolut inte.
Om man undviker frames av ideologiska skäl, visst. Men rent standardmässigt så är vanliga frames deprecated i HTML5, medan iframes inte är det.
Vi är nog rörande överens om iframes och dess användning alla tre.
Jag bara reagerade på att rekommendationen att använda iframes i stället för ett frameset kanske inte var så lyckad.
Har missförstått uppgiften totalt, men tack för att ni tog tiden at försöka hjälpa mig. :P
Den skall alltså ta upp hela browsern, men just vänstra och högra framen ska vara 700 pixlar hög och 150 pixlar bred. :P
Hur fixar jag det i en frame?
Undrar om du inte fortfarande missförstår. Kollar man din kod så består ditt framset av fyra frames. Först en frame högst upp som är 100% bred. Sen tre frames som "kolumner" under.
Bredden på de yttre "kolumnerna" kan du påverka genom att ha 100% bredd på den mittersta. Men höjden beror ju på hur mycket användaren drar webbläsarfönstret upp eller ner.
<html>
<head>
<title>Ramar</title>
</head>
<frameset rows="150,700">
<frame name="topp" src="topp.html" NORESIZE>
<frameset cols="150,100%,150">
<frame name="vanster" src="vanster.html" NORESIZE>
<frame name="main" src="main.html" NORESIZE>
<frame name="hoger" src="hoger.html" NORESIZE>
</frameset>
</frameset>