webForumDet fria alternativet

En gammal hemsida

4 svar · 629 visningar · startad av maggie

maggieMedlem sedan okt. 2007184 inlägg

Lovade hjälpa en bekant med en sida han gjort själv. Vad jag förstår är det gjort efter nått gamalt, finns ju ingen css-fil. Men han är nöjd och vill ha den så här eftersom han klarar av att hantera och uppdatera den. Men vill ha den på mitten istället någon som kan hjälpa mig för jag vet inte hur jag ska skriva i html-filen för att få den på mitten och lika mycket blått på båda sidor ???
http://www.hanskarlsson.se/

voigtann1Medlem sedan juni 20019 519 inlägg

Frames... det var inte igår man såg det... css kan du ju göra en hel del ändringar, men frames inkludera flera sidor så det bli lite dubbelarbete på det sättet att du få infoga samma CSS fil på flera dokument..

en snabb test var att ändra:

<frameset bordercolor="#000000" border="0" frameborder="yes" framespacing="0" cols="250,750,*">
   <frame scrolling="no" marginheight="0" marginwidth="0" noresize="noresize" frameborder="yes" name="leftFrame" src="meny.html"></frame>
    <frame scrolling="auto" marginheight="25" marginwidth="25" noresize="noresize" frameborder="yes" name="mainFrame" src="visning.html"></frame>
    <frame scrolling="auto" marginheight="0" marginwidth="0" resize="resize" frameborder="no" name="tom" src="tom.html"></frame>
</frameset>

till:

<frameset bordercolor="#000000" border="0" frameborder="yes" framespacing="0" cols="*,250,750,*">
    <frame scrolling="auto" marginheight="0" marginwidth="0" resize="resize" frameborder="no" name="tom" src="tom.html"></frame>
    <frame scrolling="no" marginheight="0" marginwidth="0" noresize="noresize" frameborder="yes" name="leftFrame" src="meny.html"></frame>
    <frame scrolling="auto" marginheight="25" marginwidth="25" noresize="noresize" frameborder="yes" name="mainFrame" src="visning.html"></frame>
</frameset>

Men det hade nog varit bättre att bara skriva om html koden

Ja inte för att jag kan så himla mycket om att bygga hemsidor, men det lilla jag gjort har jag ju haft css-fil mend. Fattar ingenting av detta ??? Var ska ja klistra in din kod? finns ju ingen body? Eller ???

voigtann1Medlem sedan juni 20019 519 inlägg

kollar i index filen, den har ju alla frames.

Tack snälla du för hjälpen, men detta var ju rena grekiskan för mig...Vilken tur att man har kommit på css-fil för det gör ju allt så mycket lättare. Ska höra med han om det inte kan vara läge att gör om allt...

126 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
123 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)