webForumDet fria alternativet

Kod hur man skapar länkar från min meny

HTML & CSS

9 svar · 2 396 visningar · startad av zaffe1

Medlem sedan aug. 20118 inlägg
Frågan#1

Hej,

Jag har nyligen börjat med Css/html.
Har byggt layouten för min hemsida i CSS men förstår inte hur man får länkar av sin meny och så att de öppnar upp sig i den blåa rutan.

Har gjort en meny och när jag tex klickar på *Om Andreas* vill jag att det kommer upp en text i den blåa rutan. Samma sak för de andra rubrikerna i menyn.

Jag har kollat runt på nätet men hittar inget svar. Jag bifogar en snabb layout skiss hur sidan ser ut så ni förstår. Stödlinjerna visar hur jag har delat upp designen.

I html filen finns följande div taggar (jag har även en CSS fil):

*<div id="wrapper">
<div id="leftbar"></div>
<div id="rightbar"></div>
<div id="header">

<a class="start" href="http://www.google.se">Start</a>
<a class="andreas" href="http://www.google.se">Om Andreas</a>
<a class="vitae" href="http://www.google.se">Curriculum vitae</a>

</div>
<div id="ruta">
</div>

<div id="footer">
</div>
</div>*

Det var lättare för när man använde frameset, då länkade man ju till frameseten :) Nä, jag behöver hjälp hur man kodar?

Untitled-1.jpg
Medlem sedan aug. 20068 090 inlägg

Det går säkert att ordna med nåt fiffigt javascript.

Men det enklaste (och "som man gör") är att du helt enkelt skapar en mall (eller "grundsida") som du sedan kopierar och gör så många filer/sidor du behöver av.

Sen lägger du in innehållet i den där divven.

Så du får en sida som du kanske döper till "andreas.html". I den lägger du in text om dig själv i divven.

En annan sida kan du ju döpa till "cv.html". Gissa vad du kan lägga i divven där? ;)

Osv.

När du skapat alla dina sidor fixar du till menyerna.

Detta är webskapande, steg 1.

Jag har en fil som heter andreas.html. Jag skrivit text i den filen. Men om jag då vill ha den filen att öppna upp sig i den blåa rutan när jag klickar på Om andreas, vad skriver jag för kod då och var skriver jag koden?

Taggen <div id="ruta"></div>, är den blåa rutan jag pratar om.

EDIT: jag får filen andreas.html att öppna upp sig i ett eget fönster med bara vit bakgrund.

Medlem sedan aug. 20068 090 inlägg

zaffe1 skrev:

Jag har en fil som heter andreas.html. Jag skrivit text i den filen. Men om jag då vill ha den filen att öppna upp sig i den blåa rutan när jag klickar på Om andreas, vad skriver jag för kod då och var skriver jag koden?

Taggen <div id="ruta"></div>, är den blåa rutan jag pratar om.

EDIT: jag får filen andreas.html att öppna upp sig i ett eget fönster med bara vit bakgrund.

Jo, alltså, vad jag försökte få sagt är att det finns möjligheter att ordna det på det sätt du vill. Men det är ganska krångligt, och eftersom det förefaller som du är ganska grön på det här, så borde du inte lägga ribban så högt.

Vad du således bör göra är en "mall", dvs en sida som är en förlaga för alla andra sidor (med färger osv). Den kopierar du sedan och gör nya sidor allteftersom du behöver och ordnar menyerna sist.

Om du då lägger in "huvudinnehållet" i den där divven på varje sida så får du ju som du vill ha det, med den enda skillnaden att användaren laddar en ny sida varje gång istället för samma sida.

Men om du verkligen vill svettas kan du ju kolla in t.ex. det här: http://sitruc.com/cow/div_jump/#section3 som är en ganska enkel lösning eller t.ex. den här som använder javascript (ajax): http://www.dynamicdrive.com/dynamicindex17/ajaxcontent.htm

Ok, jag förstår. De flesta har ju snabb uppkoppling idag och har man väl laddat sidan en gång så ligger den i cache minnet och då går det ju snabbt.

Lika bra jag tar det enkla sättet först :) sen får man gå djupare in på det. Jag har jobbat som grafisk formgivare i nästan 15 år men känner att jag vill lära mig mer om webbdesign. Önska mig lycka till, fler frågor lär komma i framtiden ;)

Förresten Iframes, är det en populär metod och stödjer webbläsarna det?

Medlem sedan juni 2006244 inlägg

zaffe1 skrev:

Förresten Iframes, är det en populär metod och stödjer webbläsarna det?

Otroligt härlig nybörjarfråga :)

Nej, glöm iframes. Det är sedan länge bannlyst inom webbutvecklingsvärlden och innebär bara problem.
Det finns något enstaka tillfälle då det är ett ofrivilligt men tvunget alternativ.

Lycka till och välkommen att fråga på och lära dig så mycket du vill!

När jag skapade andreas.html verkar det bli konflikter med start.html. Är en bild som inte vill synas när jag lägger en textruta ovanför bilden. Jag tror jag måste skapa en style2.css som är kopplad till andreas.html för att lösa problemet.

start.html är kopplad till style.css
andreas.html är kopplad till style2.css

Låter det rimligt?

Ps Jag har provat med z-index:-1; men det hjälper inte.

Medlem sedan juni 20019 519 inlägg

Nej, det låter inte rimligt varför två olika CSS:er? Skall dom inte vara lika varandra? Om inte sätt en klass på ditt body/html element och stylar efter den istället i så fall. Hur ser start.html och hur ser andreas.html ut? Och ligger dom i samma mapp?

- start.html ligger i en mapp tillsammans med style.css
- sen i den mappen finns en undermapp som heter subpages och där ligger andreas.html

När man kommer in på min sida finns det en bild i den blåa rutan (som jag nämnde tidigare). Sen vill jag klicka på andreas och då öppnar det upp en textruta och jag vill att den täcker lite av bilden som ligger på välkomst sidan.

Wow efter en massa experimenterande löste jag problemet. Jag la till position:absolute; på texten som skulle ligga ovanför bilden.

272 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
124 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
143 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
125 ms — ändringar (db)