webForumDet fria alternativet

Vertikal justring med css?

12 svar · 1 343 visningar · startad av evilaid

evilaidMedlem sedan apr. 2009433 inlägg

Kan inte förstå att detta ska vara så svårt?

Googlade på det och fick en del exempel men dom fungerade inte riktigt..

Jag har alltså en div jag vill centrera mitt på sidan, horisontellt är ju inga problem men att få till det vertikalt på ett enkelt sätt verkar måttligt svårt?

Danne VMedlem sedan aug. 20068 090 inlägg

Har du verkligen testat alla lösningar:
http://www.google.com/search?client=safari&rls=en&q=vertically+center+div+css&ie=UTF-8&oe=UTF-8

Jag använde förr en tabell. Nu kan du ju sätta t.ex. "display:table" på en div och få den att bete sig som en tabell.

voigtann1Medlem sedan juni 20019 519 inlägg

Beror vad du sätta verticak-align, sätter du line-height så kan du använda vertical-align

provar en del från din sökning och har sedan tidigare provat en del. Ingen verkar ju göra en korrekt centrering.. Blir för lågt eller för högt..

Provade öven den höjden med line-height:100% och vertical-align:middle men fick inget resultat av det?

100% är 100% av text-font-size så det hjälper inte så mycket där .

Gav upp på alla mer eller mindre krångliga exempel och gjorde så här..

<div style="position: absolute; width:100%; height:100%; background-color:Gray;">
    <div style="position:relative;left:50%; margin-left:-50px; top:50%; width:100px; margin-top:-100px;line-height:100px; border:1px solid black;">
    Horisontel och vertikal centrerad text
    </div>
</div>

Fungerar kanon i IE men jag vet inte hur det är i andra webbläsare :)

Vad är det du skall centera? en bild eller en hel sida?

bara lite text igentligen som jag vill ska dyka upp mitt på skärmen som en upplysning..

Men va tror du om det sättet jag gjorde? det verkde lite för lätt ?

line-height som kom med ska inte vara där..

Om det är text så är line-height inte en bra lösning, inte om du har fler en en rad ;)

display delen som danne V skriver om fungera inte så bra i äldre IE versioner. Vad jag vet så finns det ingen "bra" lösning som löser detta dynamiskt som passar alla typer av krav av vertical-align... om du inte kör med en tabell (vilket är fel :/)

Danne VMedlem sedan aug. 20068 090 inlägg

Är det bara en pop-up du ska ha, så finns det väl två lösningar:

Gamla hederliga javascriptade pop-ups som centeras både vertikalt och horisontalt. Finns nog på dynamicdrive.com. Dom brukar gammalt jox. Na´ckdelen är ju om användaren blockerat pop-ups..

Eller en lightbox-variant som använder jQuery (voigtann gillar det och kan säkert ge bättre tips! ;) ) och som exekveras onload, typ den här: http://buckwilson.me/lightboxme/

Ingen pop up utan jag har gjort så att beroende på olika status i databasen som jag kör en pollning mot mha av ajax så visas ett lager som täcker hela skärmen vilket hindrar användare från att trycka på några knappar... Mitt på sidan hamnar också ett meddelande som säger att sidan är för tilfället låst.. Ändras statusen i databasen så döljs lagret och sidan är tillgänglig igen för användare..

Så jag körde på denna kod

<div style="position: absolute; width:100%; height:100%; background-color:Gray;">
    <div style="position:relative;left:50%; margin-left:-50px; top:50%; width:100px; margin-top:-100px;line-height:100px; border:1px solid black;">
    Horisontel och vertikal centrerad text
    </div>
</div>

Fungerar kanon faktiskt, men som sagt jag har inte provat i andra weebläsare än...

Tack för hjälpen

hade kört något i stil med Danne V eller jquery UI dialog med meddelandet istället.

haha börjat förstå att du gillar jquery :)
Jag använder iaf Jquerys .Load när jag pollar databsen var 5 sek.. Fungera klockrent.. Ska ju tilläggas att detta itne är tänkt för massa användare varpå belastning aspekten inte är så viktig i detta fall.. Försöker hjälpa en polare med ett litet projekt så vi får väll se om alla bitar går att få ihop i slutänden..

136 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
134 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)