GimboMedlem sedan dec. 20001 626 inlägg jag har en div med en bakgrund i som är 55px hög, med en text inuti den:
<div class="boxHead"><h2>text</h2></div>
och boxhead classen ser ut som följer:
background-image: url (sökväg);
height: 55px;
position: relative;
top: -25px;
anledningen till att det ser ut som ovan är för att jag har 2boxar bredvid varandra där jag vill att den ena ska sticka upp mer än den andra detta för att jag har en bakgrundsbild som kräver det, vill alltså att boxarna ser ut som nedan:
------
| | ------
| | | |
------ ------
grejjen är när jag sätter height på en box så får toplinjen samma nivå och bottom linjen olika nivår jag vill att det ska vara tvärtom därmed ovan lösning.
Men problemet är att bakgrundsbilden som skall gå hela vägen till toppen på den högre boxen inte syns fullt ut utan bara häften syns och texten som finns i boxen försvinner?
Hoppas jag beskrev problemet tydligt. btw testade med z-index då jag trodde att diven hamna under den som finns ovanför men så var inte fallet.
Danne VMedlem sedan aug. 20068 090 inlägg Länk till sidan + ALL html, css osv.
Lättare då...
GimboMedlem sedan dec. 20001 626 inlägg sidan är tyvärr inte publik
Danne VMedlem sedan aug. 20068 090 inlägg
Gimbo skrev:
sidan är tyvärr inte publik
Se till att den blir det då. Ta bort "besvärande" data om du vill. Och ordna ALL htm, css osv. Orkar du inte det så har du reducerat möjligheten att få hjälp till nära nog noll.
GimboMedlem sedan dec. 20001 626 inlägg uhhh ok? du var ju inte direkt trevlig du, försökte beskriva det så gott jag kunde om inte det var tillräckligt beskrivligt eller om du inte kan hjälpa så behöver du inte komma med en otrevlig ton, jag kan inte göra den publik då jag är tvungen att accessa sidan via VPN och enbart tillgänglig på servern då den inte är dns registrerad.
Gimbo skrev:
uhhh ok? du var ju inte direkt trevlig du, försökte beskriva det så gott jag kunde om inte det var tillräckligt beskrivligt eller om du inte kan hjälpa så behöver du inte komma med en otrevlig ton, jag kan inte göra den publik då jag är tvungen att accessa sidan via VPN och enbart tillgänglig på servern då den inte är dns registrerad.
Den behöver inte vara publik, tror det räcker om du kopierar huvudsakliga html-delarna och css:en ...
dvs från <html> till </html> och tillhörande css. Känslig text kan du rensa undan och skriva någon lorem lipsum eller liknande. :)
Ett alternativt sätt att lösa dina funderingar kan vara att på den box som skall vara längre ned vi kallar den B får en top eller en margin-top som trycker ned den, medans box A har 0 i top eller margin-top.
Box A höjd = Box B höjd plus top px/margin-top px. för att åstadkomma en
+--------+ top
| | +--------+
| A | | B |
| | | |
+--------+ +--------+
Är inte 100% säker att det löser dina problem dock :)
silfverMedlem sedan apr. 200312 679 inlägg
Danne V skrev:
Se till att den blir det då. Ta bort "besvärande" data om du vill. Och ordna ALL htm, css osv. Orkar du inte det så har du reducerat möjligheten att få hjälp till nära nog noll.
Tur du hade fått din skönhetssömn innan du svarade i min tråd. :birp
Danne VMedlem sedan aug. 20068 090 inlägg
Gimbo skrev:
uhhh ok? du var ju inte direkt trevlig du, försökte beskriva det så gott jag kunde om inte det var tillräckligt beskrivligt eller om du inte kan hjälpa så behöver du inte komma med en otrevlig ton, jag kan inte göra den publik då jag är tvungen att accessa sidan via VPN och enbart tillgänglig på servern då den inte är dns registrerad.
Ojdå. Tyckte du att det var så förfärligt otrevligt så ber jag givetvis om ursäkt. Det var inte meningen på något sätt. Om du läser inlägget en gång till så kanske du ser att den kanske inte alls är så otrevlig, utan snarare... no-nonsense.
GimboMedlem sedan dec. 20001 626 inlägg Tack för fredde mannen, får det att fungera så att box A blir aningen högre, men det som händer är att background image inte visas fullt ut i box A utan den skars av i mitten och därefter bilr det vitt ovanför, har testat att sätta z-index, men det fungerar inte heller?