webForumDet fria alternativet

Varför finns inte en WYSIWYG som ger bra kod och man kan flytta fritt?

HTML & CSS

6 svar · 1 534 visningar · startad av xtreme

Medlem sedan juli 20002 056 inlägg
Frågan#1

Tekniken har kommit långt men ändå finns ingen optimal WYSIWYG-editor där användaren kan "flytta fritt" och ger bra kod. Varför? Förstår inte varför det skulle vara så svårt. Tar vi ex Dreamweaver som jag fortfarande antar är den största är det inte speciellt enkelt i användargränssnittet (tom enklare i kod) och man kan inte utföra saker smidigt i det grafiska.

De flesta sidor utgår från nästan samma struktur. När användaren skapar ett nytt projekt skapas även en .css som allt modifieras i. När användaren flyttar en div justeras det i .css etc. Det klassiska som påpekas är att skräpkod genereras. Men varför måste det vara nödvändigt då det finns färdiga specifikationer hur ngt utförs?

Vad gör det så svår?

Medlem sedan sep. 201041 inlägg

Gamla drakar med många år på nacken. Marknadsandelarna gör att de inte bara lägger ned och gör om. Samma symptom som word-paketet, illustrator-paketet mm lider av.

Som exempel: Ta just Illustrator och jämför det med Inkscape. Inkscape är logiskt när man vill göra något. Illustrator måste det googlas på varenda liten grej om man inte arbetar åtta timmar om dagen med det.(Tyvärr är inkscape inte i närheten lika kompetent än).

Sen har du utvecklingsavdelningar med en budget och personalstyrka som en mindre stat. Innovation och utveckling kommer som regel från små aktörer. Se bara betydelsen webläsaren Opera haft för de andra märkena.

Det är iaf mina mina första tankar om saken

Medlem sedan juni 2009920 inlägg

Jag skulle säga att det inte finns något riktigt intresse. Jag vägrar använda verktyg som Dreamweaver, jag knackar allting för hand istället för då har jag full kontroll över allt på sidan.

Medlem sedan juli 20002 056 inlägg

Gildebrand skrev:

Jag skulle säga att det inte finns något riktigt intresse. Jag vägrar använda verktyg som Dreamweaver, jag knackar allting för hand istället för då har jag full kontroll över allt på sidan.

Det är ngt man ofta hör och du får gärna förklara dig hur du menar med full kontroll. Vad ger dig mer kontroll ifall programmet genererar korrekt kod? Eftersom det genererar korrekt kod är det heller inga problem att modifiera den för hand i efterhand vilket gör att du behåller kontroll ändå.

Att infoga ex en tabell eller bild tar 1 sekund och koden kan bara se ut på ett sätt. Att knacka för hand däremot tar bra mycket längre tid.

Medlem sedan juni 2006244 inlägg

Jag tror att den enorma mängd av variation och konfiguration som HTML/CSS ger är omöjlig att simulera och kontrollera i ett rent visuellt program.

Ett visuellt program kan omöjligt generera den kod som just du önskar när du flyttar ett visuellt element. Hur ska programmet kunna veta om det ska ändra float, sätta top- och left-värden, eller bara ändra den semantiska ordningen för elementen?

Anledningen till att du inte kan använda ett grafisk program till att generera HTML är för att HTML inte är till för att generera visuellt material. Kopplingen HTML > Visuellt är indirekt och alldeles för variabel, dynamisk och beroende på andra faktorer.

Det visuella lagret kan helt enkelt aldrig presentera en bild av HTML som är helt komplett eftersom HTML inte är till för att beskriva det visuella lagret utan för att beskriva semantik.

Det går inte att med visuella verktyg avgöra hur den underliggande koden för en hemsida ser ut.

Man skulle kunna ha ett grafiskt program där man ritar upp en div, och sedan manuellt skriver in alla egenskaper man vill att den ska ha, men det är ingen lösning som underlättar på något sätt. Då blir det mycket enklare att bara skriva <div> istället.

Medlem sedan juni 2006244 inlägg

xtreme skrev:

Vad ger dig mer kontroll ifall programmet genererar korrekt kod? Eftersom det genererar korrekt kod är det heller inga problem att modifiera den för hand i efterhand vilket gör att du behåller kontroll ändå.

Det finns ingen definition för "korrekt kod" i det här avseendet. Det är nästan alltid upp till den som bygger koden.
Det finns också en mängd standardiserade mallar (som även går att generera dynamiskt) som följer branschstandarder. Dessa kan användas som grund för layout för att därefter modifieras för hand. I dessa generatorer kommer man också nära funktionen av ett grafiskt program, och ungefär så långt som man vill komma. Exempel: http://www.gridsystemgenerator.com/gs02.php

xtreme skrev:

Att infoga ex en tabell eller bild tar 1 sekund och koden kan bara se ut på ett sätt. Att knacka för hand däremot tar bra mycket längre tid.

Varför skulle det ta längre tid utan ett grafiskt program?
Det finns mängder med kod-editorer som underlättar och erbjuder genvägar när man skriver kod. Att skapa en img-tagg går på ett par tangenbordsklick, och det går garanterat fortare än att röra musen fram och tillbaka (plus tiden för att röra handen till musen).
I det grafiska programmet hade du också behövt välja hur bildens sökväg ska se ut (absolut / relativ? relativ till vad? etc.). Det går snabbare att skriva in manuellt.
Många kod-editorer går att utöka med de funktioner du vill ha, och jag skulle t.ex kunna ha en funktion som skapar en hel tabell genom att jag bara klickar CTRL+SPACE+T precis där jag vill ha den.

Jag har svårt att föreställa mig ett grafiskt program som kommer nära samma effektivitet och logik som att koda "för hand" och det är antagligen denna föreställning som gör att i princip inga professionella kodare använder grafiska program.

Medlem sedan mars 20111 inlägg

Testat BlueVoda?

257 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
123 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
131 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
123 ms — ändringar (db)