webForumDet fria alternativet

CSS som standard i en frame

1 svar · 1 249 visningar · startad av Gustaf.H

Gustaf.HMedlem sedan mars 20112 inlägg

Hej!

Jag har en hemsida som i nuläget består av många html dokument. Jag funderar på att börja använda mig av CSS och jag undrar om det är möjligt att ange att en viss frame alltid skall hänvisa till en viss CSS stilmall?

Då min hemsida har många undersidor så vore det behagligt att slippa gå in och lägga in en hänvisning till en viss CSS stilmall i alla dokument.

Då jag t.ex. vill byta bakgrund till vit istället för svart på alla sidor så vore det smidigt om man kunde göra en CSS stilmall som angav detta och sedan ange att denna stilmall skall användas av alla html filer som öppnas i min main-frame. Är det möjligt? Isåfall hur skall man få stilmallen att köra över de traditionella bakgrundsangivelserna som finns i respektive html dokument?

Vänliga hälsningar
Gustaf

kw_wasabiMedlem sedan apr. 201010 inlägg

CSS:en måste finnas länkad i alla filer om du använder frames. Om du börjar använda CSS så är du dessutom tvungen att ta bort all gammal styling med t.ex. font-color och bgcolor osv. Det som står i HTML-filen tolkas alltid sist av webbläsaren vilket gör att det som anges i CSS:en körs över av "inställningar" i HTML-filen.

130 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.3ab8d573
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
128 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)