webForumDet fria alternativet

Frames vs CSS?

1 svar · 1 101 visningar · startad av Gustaf.H

Gustaf.HMedlem sedan mars 20112 inlägg

Hej!

Jag har en nuvarande sida med frames. (en meny till vänster, och sidor som öppnas till höger om menyn.) Har funderat på att skippa frames och istället använda mig av CSS och boxar/divar(?).

Min fråga är: Om man bygger upp en hemsida utan frames och använder sig av boxar/divar, hur gör man då med menyn?

I nuläget har min hemsida ett stort antal undersidor som öppnas till höger om menyn ("main").

* Måste man gå in i varje delsida och kopiera in sin meny?
- Vad händer då om man skulle ändra någon av länkarna i menyn. Måste man då gå in i alla html dokument och ändra i respektive meny?

Det skulle bli ohanterligt! Bygger "box/div-systemet" på att man laddar om "näst intill kopior av sidor" eller kan man nöja sig med att ha en meny på ett ställe och inte behöva kopiera in den i alla sina sidor, så som man kan göra med frames? Isåfall hur?

Vänliga hälsningar
Gustaf

kw_wasabiMedlem sedan apr. 201011 inlägg

Det är så att du måste ha menyn på alla sidor. Smidigheten löser du dock genom lite enkel ASP- eller PHP-kod. Då måste sidorna även ha rätt filnamntsillägg, .asp eller .php.

Genom att göra en include av menyn på alla sidor räcker det att du uppdaterar den filen som importeras. Du behöver alltså inte uppdatera menyn på varje enskild sida. I ASP ser det ut så här.

Sida med innehåll, t.ex. index.asp

<div class="meny">
<!--#include file="includes/meny.asp"-->
</div>

<div class="innehall">
<h1>Sidtitel</h1>
<p>Text</p>

meny.asp

<ul>
<li><a href="index.asp">Start</a></li>
<li><a href="undersida1.asp">Sida 1</a></li>
<li><a href="undersida2.asp">Sida 2</a></li>
</ul>

Det som finns i meny.asp kommer alltså hamna exakt där du inkluderar det.

Med PHP använder du <?php include("includes/meny.php"); ?> istället för <!--#include file="includes/meny.asp"-->

Genererad på 390 ms · cache AV · v20260730165559-full.f96bc7eb