webForumDet fria alternativet

Divar är skit

4 svar · 851 visningar · startad av standard sparty

standard spartyMedlem sedan sep. 201041 inlägg

En grej bara innan jag tar kvällen.

Varför använda sig av divar?

Jag stötte på patrull för en stund sedan. En bug(?) i Opera och Safari med buttons med position:relative placerade i ett gäng flytande divar. top var satt till -45px på button-elementen.

Vad som sker är att vid click på knapparna skjuts allt innehåll upp 45px!

Så jag måste göra om alla divar till inline-block? Nej. Problemet är att IE 6 & 7 inte stöder inline-block på block-element(enligt quirksmode) och alla divar måste göras om till span's. Span kan å andra sidan göras om till precis alla skepnader.

Så min lärdom är att aldrig mer använda en divjävel.

Prove me wrong divlovers!

prova själva vet jag

Tar bort länken till testupplägget

voigtann1Medlem sedan juni 20019 519 inlägg

Har knappast något med div-elementet att göra, och att ändra det till ett inline-block element löser inte heller ditt problem, då position inte har något med vad det är för display typ.

Kan för övrigt inte återskapa ditt problem i Opera så vilken version kör du?

Sen känns det som du använder position lite väl mycket, det ända element som jag ser är pristaggen som hade behövts positioneras.
Så Föräldern kan ha en position relative och pricetag kan ha en position absolute, resten kan vara helt vanliga element utan att positionera dom.

Opeera 11.00 Plattform Mac OS X System 10.6.6

Dessutom låter "Så Föräldern kan ha en position relative och pricetag kan ha en position absolute" helt jäkla uppenbart nu :) .Ska prova det nästa gång jag sätter mig och knåpar. Min hjärna går på halvfart mitt i natten men det är jag vara helt omedveten om då.

… … …

Tog mig tid och fixade det på en gång. Naturligtvis fungerar det som tänkt. Läxan lärd -På natten ska man sova.

Jag skulle inte ha lagt upp länken utan mellanrum i sig. När jag gjorde en googlesökning hamnade den testsidan på åttonde plats. Det positiva är att sidan verkar vara bra SEO-optimerad redan i detta stadie.

133 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
130 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)