webForumDet fria alternativet

Backgrund i div

5 svar · 1 342 visningar · startad av Gimbo

GimboMedlem sedan dec. 20001 630 inlägg

Hej,
Efter att jag är klar med designen på en webbsida så vill jag lägga till en backrund uppe i vänstra hörnet, kan jag göra det mha en div? Att det hamnar bakom alla element jag har på sidan dvs som en bakgrund uppe i vänstra hörnet? Anledningen till att jag vill ha det som en div är för att background i body taggen redan är upptagen med en bakgrun sommhar repeat-x

Uppskattar all hjälp

newseedMedlem sedan maj 2010118 inlägg

<div style="position:absolute;top:0px;left:0px;z-index:-1;background:url(bakgrundsbild.jpg);"></div>

Detta borde göra susen. Skrivet från huvudet och inte testat. Storleken blir dock ditt problem här, antingen får du köra display:block och sätta width och height eller om det är en icke-repeterande bild kan du lägga den som en vanlig IMG inne i DIV-blocket.

Det verkar inte fungera dyker inte upp någon bild? har dubbelkollat sökvägen jag lagt in oxå.

Danne VMedlem sedan aug. 20067 685 inlägg

Du måste lägga in sökvägen från css-filen i exemplet du fick tidigare. Inte från själva html-filen.

Ett mer normalt sätt är att lägga in bilden som bakgrund direkt i body.

Har du en speciell stilmall:

body {
background:url(sökväg-från-stilmallen-bakgrundsbild.jpg); no-repeat top left;
}

..annars direkt i html-filen, mellan <head> och </head>:

<style type="text/css">
<!--
body {
background:url(sökväg-från-html-filen-bakgrundsbild.jpg); no-repeat top left;
}
-->
</style>
newseedMedlem sedan maj 2010118 inlägg

Prova detta istället:

<div style="position:absolute;top:0px;left:0px;z-index:-1;background:url(http://www.example.com/bakgrundsbild.jpg);display:block;width:100%;height:100%;"></div>

Du får som sagt anpassa storleken senare. Ovanstående kod kommer antagligen att trigga scrollbars på sidan även om du inte har mycket innehåll. Du får tweaka beroende på hur du vill att bilden ska visas (centrerad? repeterad? utsträckt?).

Grymt, tack så mycke för hjälpen

Genererad på 378 ms · cache AV · v20260730165559-full.f96bc7eb