webForumDet fria alternativet

Placering, html

10 svar · 1 878 visningar · startad av Color

ColorMedlem sedan jan. 20115 inlägg

Hej. Jag har påbörjat göra en hemsida med html i FF på min mac dator där allt ser bra ut. Hörde att allt är fel placerat för de som kollade in sidan och de använde sig utav FF på windows dator. Så jag trodde felet låg där och ändrade all placering på FF windows dator istället eftersom de som kommer gå in på min sida lär använda sig mest utav den sidan och den datorn. Men det hjälpte inte och placeringen av allt är olika beroende på vilken dator man har osv.

Det får mig att anta att det beror på att jag placerar t ex menyerna och iframe absolut med en sådan här kod:

<span style="left: 291px; position: absolute; top: 310px;">

Ifall jag nu ska ta bort den här koden och ersätta den med någon annan så placeringen av allt passa fler datorer hur kan jag göra då?

Såhär ser sidan ut, ser perfekt ut för mig men säkert helt fel ut för er:
Hemsida

Försökte även förut att ha bakgrundsbilden i body men då upprepade den sig hela tiden. Hittade lösning mot det i CSS men inget för html, någon som kan hjälpa mig där med?

voigtann1Medlem sedan juni 20018 810 inlägg

Sätt din bild som en bakgrund istället, kolla på css hur man gör det centera en bild och bara rendera den en gång(background: url() no-repeat ), sen hade jag egentligen bara lagt in en div och satt en bestämd bredd + kört med margin: 0 auto; för att centera den, att positionera (speciellt med absolut kommer ge dig gråa hår, kolla bara om du ändra upplösning så kommer hela din design bli knäpp (vilken den är på min skärm)

CSS är för design:ar upp din HTML så det är rätt där du hur kollat.

rakatonerMedlem sedan okt. 2007295 inlägg

Om du skickar en skärmdump/bild på hur du ser den o där med du vill att de ska se ut rätt är det lättare att förstå.

Det är CSS som styr din html !

Så om det står rätt i css o du infogat den i din html så har du så att säga lösningen ,

Danne VMedlem sedan aug. 20067 685 inlägg

Har du gjortt den där i iWeb?

1. Använd inte frames!!!!!!! http://apptools.com/rants/framesevil.php
2. Använd en DTD: http://sv.wikipedia.org/wiki/Document_Type_Definition

b242569Medlem sedan sep. 2005748 inlägg

Tar jag en skärmdump i IE8 (Windows Vista) blir menyraden lite konstig

Och fotot hamnar oavsett upplösning och webläsare (IE8 respektive FF i en PC) lite utanför bakgrunden.

vagnby.png

voigtann1
Tack för förslaget, ska testa direkt!

rakatoner
Inte så mycket att visa. Meny knapparna ska vara på röda linjen där bakgrunden redan skrivit vart de ska sitta och textrutan ska vara i beige-färgade rutan. Bara de grejerna som inte förhåller sig där de ska.

Danne V
Nej gör rakt av på hpage.com
Vet inte riktigt vad jag ska säga eller göra med dina länkar. iframes har fungerat jättebra tidigare men just nu fungerar de inte. Men kan kolla vad DTD är.

b242569
Vad jag har förstått spelar det ingen roll vad man har för dator, om man använder FF, IE eller annat. Utan det ser olika ut ändå. För vissa ligger allt åt höger, för andra vänster, vissa uppåt, andra nedåt och vad jag vet, endast rätt för mig. Haha. Det där därför jag behöver hjälp hur jag kan få det att se bra ut för alla. I alla fall de flesta.

Okej. Nu har jag en bakgrund under "home". Men har fortfarande samma problem med att placera ut menyn och info-rutan rätt på designen. Hjälp?

Börja med att skapa en bakgrund som är lika bred på båda kanterna, just nu är bilden inte centrerad.

Gör om din navigering, att köra span element + positionera varje element tar tid och känns som det är inte effektivt för 5 öre.

Byt ut din span element till ett block element (div)

Är inte säker men tror jag lyckats komma en bit på vägen med div, har inte använt det tidigare så det är helt nytt för mig.

Jag försöker centrera bilden genom att skriva background-position:center; men det verkar inte fungera. Eller jo för mig ligger den centrerad men den gör också att jag kan (har laptop) scrolla åt höger eftersom den typ gjort sidan större. Vilket får mig att misstänka att bakgrunden inte ligger helt centrerad. Eller så ser det bara konstigt ut för mig. Kolla gärna det.

Sen kommer vi till div då. Försöker få min iframe där jag skriver att centreras och det gör den inte. Eller så gör den det men ligger fel på grund av bakgrundsbilden. Eftersom jag inte är säker på vart bakgrundsbilden är placerad så känner jag mig lite fast för den här div koden är den jag fann för att centrera.

När jag löst det där kommer självklart frågan hur det är tänkt att jag ska placera iframe-rutan längre ned. Hittar ingen kod för det men kollar säkert på fel ställe.

Här nedan är koderna jag använder för det här. Sidan har samma länk som tidigare:
http://waagendorf.hpage.com/home_67766492.html

<head>
<style type='text/css'>
body {
  background-image: url('http://i825.photobucket.com/albums/zz179/TQ-WW/waagendorf1.png') !important;
  height: 1010px;
  background-position:center;
  background-repeat:no-repeat;
  background-color:#000000;
}
</style>

<style type="text/css">
body {margin: 0; padding: 0;}

#iframe {
width: 200px; padding: 10px;
margin-right: auto; margin-left: auto; text-align: left;
}
</style>

</head>
  <body>

<div id="iframe">
  <iframe src="http://waagendorf.hpage.com/iframe-home_8770957.html" width="575" height="590" scrolling="auto" frameborder="0"></iframe>
    </div>

Bilden(bakgrunden) centreras visst, men din bild är ju inte jämn. Om du tittar på det röda i bakgrunden så är det mer rött på höger sida än på vänster.

Nu har jag slängt upp menyn högst upp till vänster, får ta den sen. Har arbetat med div med rutan jag skriver i. Men samma resultat som från starten. Ser bra ut för mig, fel för andra. På köpet kan man scrolla för långt ned också. Placerar div såhär:

padding: 310px;
margin-right: auto; margin-left: auto;
Genererad på 372 ms · cache AV · v20260730165559-full.f96bc7eb