webForumDet fria alternativet

Problem med positionering via CSS

3 svar · 591 visningar · startad av Emil123

Emil123Medlem sedan nov. 20103 inlägg

Hej, jag har gjort en sida som via javascript skall köra ett bildspel i bakgrunden, bakom menyn. Allting ser ok ut i IE men i firefox och chrome försvinner menyn så fort scriptet laddas och bilden fade'ar första gången. Även i IE bråkar positioneringen.

sidan kan ses här:
http://www.serviceutveckling.se/kaj

Det jag har gjort är att först placera ut bildspelet, och sedan via relativ positionering via CSS placera ut menyalternativen. Dock känner jag direkt att det måste finnas enklare sätt - framförallt mer strikta sätt att genomföra detta. Jag vill självklart ha en sida som fungerar väl i alla webbläsare. Jag provade även att först placera ut menyn via vanliga div'ar och sedan via CSS köra negativt top-värde för att få upp bildspelet. Dock kvarstår problemen med kompatibliteten för fler webbläsare än IE. Jag har alltid tyckt illa om att slänga in massa olika top- och left-värden för att placera ut divar, då detta alltid har en tendens att strula till kompatibliteten.

Kanske det finns enklare sätt att lösa detta? Eller har något ett liknande exempel på hand som jag kan få ta del av? Kanske jag kan lösa bildspelet på ett helt annat sätt för att slippa allt strul? Jag vill helst undvika att behöva nyttja flash.

Mvh Emil

Nate.AMedlem sedan mars 2006296 inlägg

Hej! Du laddar bara javascriptet om besökaren har IE

<!--[if IE]>
<script language="javascript" SRC="fading.js"></script>

Jag har provat den varianten, dock så vill jag att bildspelet skall fungera i alla välanvända webbläsare. Det är tråkigt om det bara skall fungera i IE. Det måste finnas ett universellt sätt att lösa detta på. Tacksam för svar. Emil

Med ett nytt script för bildspelet , samt z-index, löste sig problemet med att firefox samt chrome dolde menyn, däremot kvarstår problemet med positioneringen, skall jag behöva köra olika positionering i IE vs chrome exempelvis? just nu är det massa minusvärden hit och dit för att positionera ut IEmenyn, ex: top:-278px;left:-701px; Detta känns mycket primitivt och ingenting jag gärna lämnar som det är, trots att det med olika mallar i IE och chrome för stunden skulle fungera. mvh

130 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.0e50b1ef
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
127 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)