webForumDet fria alternativet

behöver mystiskt tecken ;)

9 svar · 251 visningar · startad av Cactuz

CactuzMedlem sedan okt. 2001670 inlägg

jo... finns det något tecken som döljs i en <textarea> men syns när man skriver den utanför en textarea?

Web-TorMedlem sedan nov. 200013 890 inlägg

öhhh? Vad skall du med det till?

------------------
/Tor
www.tor.nu

orkar inte f;rklara men jag beh;ver d

Web-TorMedlem sedan nov. 200013 890 inlägg

Nja... Ett tecken är ett tecken. Antingen så visas det eller så visas det inte.

Du kan ju alltid blanda in nåt skript-språk som kan skriva ut olika saker beroende på vilken tagg som "används". :l

------------------
/Tor
www.tor.nu

jo.. men alltså... nån typ av tag lr nått då... som inte syns i en textarea men ändå står där

SicoMedlem sedan maj 20002 597 inlägg

Förklara funktionen du vill åstakomma så kan vi säkert hjälpa dig...

------------------
Regler är till för att ändras, inte för att följas!
I wouldn't if I couldn't

ok.. det kanske låter lite konstigt men... när man skriver i en textarea ska det lixom vara en tagg i den som inte syns... den ska ligga där innan man börjat skriva :P

JojoxxMedlem sedan juni 20004 308 inlägg

Hänger inte med... Är det något som du behöver för den applikation som tar emot formulärsdatat? I så fall kan du kopiera värdet i <textarea>'n till ett hidden-fält vid ex. onChange (eller onSubmit) och sedan läser du hidden-fältet istället.

<textarea cols="10" rows="4" name="foo" onChange="this.form.bar.value='<p>'+this.value"></textarea>
<input type="hidden" name="bar">

Eller om du vill att "taggen" skall ligga först i textarean när man börjar skriva i den.

<textarea cols="10" rows="4" name="foo" onKeydown="if(!this.value){this.value='<p>'+this.value;}"></textarea>

------------------
webForum stängt 15-17 feb. Läs mer.

/ Jojoxx
moderator wF

ok... säg att jag sitter o skriver i e textarea...

ex:

när jag öppna sidan med textarean ska detta redan stå i den:

apor är ibland håriga... dem har oxå en hjärna som är nödvändig för att överleva... även om denna inte är något o hurra för...

o sen börjar man skriva över det där...
ex:

hej o hå... här skriver jag en massa kul grejer :)

apor är ibland håriga... dem har oxå en hjärna som är nödvändig för att överleva... även om denna inte är något o hurra för...

sen när man sparar det där i en databas o visar upp det på sidan så ska det liggen en font tagg innan "apor är..."

för att fixa det tänkte jag att man kunde ha något som inte syndes där men syndes efteråt så man kunde göra en replace i asp...

det kanske finns något annat förslag på hur man kan göra det här

JojoxxMedlem sedan juni 20004 308 inlägg

Eftersom du har det i en text-area finns det ju risk (rättså stor) att användaren går ner och ändrar i det som redan står så det kanske inte står "apor är ibland..." utan "bananer är gröna och raka". Vad skall du göra då? Nej, är det någon form av svar man skall kunna skicka bör du nog hålla reda på det i databasen med en referens från formuläret, eller lägga den andra informationen i ett hidden-fält.

------------------
webForum stängt 15-17 feb. Läs mer.

/ Jojoxx
moderator wF

131 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
127 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)