webForumDet fria alternativet

Mellanrum mellan div'ar

14 svar · 862 visningar · startad av M.Cheraghi

M.CheraghiMedlem sedan juli 20015 107 inlägg

I brist på annat har jag återupptagit lite lätt, programmerandet!
Men körde fast i ett väldigt tidigt skede! :e
Behöver få hjälp med att få till ett mellanrum 'margin' mellan divMenu och divMain! Behöver även hjälp med att få bort "style="background-color: #CCC;"" från Body taggen och in i Css'en istället!

#divBody {
	height: auto;
	width: 80%;
	background-color: #FFF;
	padding: 15px;
}
.divTitle {
	background-color: #333;
	width: auto;
	float: none;
	font-family: Georgia, "Times New Roman", Times, serif;
	font-size: 18px;
	vertical-align: middle;
	text-align: left;
	letter-spacing: 12px;
	clear: none;
	padding: 10px;
	margin-top: 0px;
	margin-right: 0px;
	margin-bottom: 2px;
	margin-left: 0px;
	color: #FFF;
}
.divMenu {
	float: left;
	height: 100%;
	width: 150px;
	padding: 5px;
	margin-bottom: 2px;
	margin-right: 2px;
}
.divMain {
	background-color: #CCC;
	height: 100%;
	margin-left: 2px;
}
.divFooter {
	font-family: Verdana, Geneva, sans-serif;
	clear: both;
	font-size: 10px;
	letter-spacing: 4px;
	text-align: center;
}
#body {
	background-color: #CCC;
}
<body style="background-color: #CCC;">
<div id="divBody">
  <div class="divTitle">Header<br />
  </div>
  <div class="divMenu">Placera innehållet för  class "divMenu" här</div>
  <div class="divMain">Placera innehållet för  class "divMain" här</div>
  <div class="divFooter">Placera innehållet för  class "divFooter" här</div>
</div>

</body>

Tack på förhand

10-4 over and out!

BuddazMedlem sedan dec. 2009308 inlägg

Hej
Är inte riktigt med på frågan. Försöker ändå. Först förstår jag inte varför du har gjort en div class på body. Ta väck den hade jag först och främst gjort, sedan när jag tittar på färg koderna skall det vara sex siffror det är ju RGB värdet på färgen, just nu är det bara värdet på röd om du förstår vad jag menar. Alltså i css beskriver du ju hur bakgrunden skall se ut så varför har du sedan med det i html dokumentet. Istället för det du har nu i body i det som är css bara byt ut det med #CCC;" och ta väck den från html. CSS beskriver ju hur allt skall se ut, då blir det ju bara kaka på kaka om du nu förstår. Sedan saknas det mer. Jag gör mitt i xhtml när jag försöker jobba med det hela,har jag den är sidan till hjälp, http://www.w3schools.com gå igenom den så kommer du förstå vad du gör för fel, då css delen. Man brukar börja html/xhtml med head och där skriva title, hade nog döpt om den div med eller så är det bara du som har råkat missa att ta med börja av det dokumentet.

MVH

Buddaz

Buddaz skrev:

Hej
Är inte riktigt med på frågan. Försöker ändå. Först förstår jag inte varför du har gjort en div class på body. Ta väck den hade jag först och främst gjort, sedan när jag tittar på färg koderna skall det vara sex siffror det är ju RGB värdet på färgen, just nu är det bara värdet på röd om du förstår vad jag menar. Alltså i css beskriver du ju hur bakgrunden skall se ut så varför har du sedan med det i html dokumentet. Istället för det du har nu i body i det som är css bara byt ut det med #CCC;" och ta väck den från html. CSS beskriver ju hur allt skall se ut, då blir det ju bara kaka på kaka om du nu förstår. Sedan saknas det mer. Jag gör mitt i xhtml när jag försöker jobba med det hela,har jag den är sidan till hjälp, http://www.w3schools.com gå igenom den så kommer du förstå vad du gör för fel, då css delen. Man brukar börja html/xhtml med head och där skriva title, hade nog döpt om den div med eller så är det bara du som har råkat missa att ta med börja av det dokumentet.

MVH

Buddaz

Fick in CSS-attributen i CSS filen, behövdes bara ta bort # så fungerade det!
Angående tresiffriga färger så är det korrekt utfört, det är ett par av dom 216 webfärger som finns att tillgå!

Nu till huvudfrågan, hur får jag ett mellanrum mellan divMenu och DivMain?

rhdfMedlem sedan okt. 2007446 inlägg

Ändra
margin-left: 2px; till margin-left: 152px;
i divMain
dvs bredden för divMenu+önskat mellanrum

hej
Kommer igen. De olika boxarna för det är väl olika boxar som du vill ha mellan rum mellan. För om det är det så är det bara att öka margin. Skriv enbart margin och öka säg till 10px se vad som händer. Testade med en gen som jag har och då blev det mellan rumm mellan boxarna alltså det blev ett form av glapp.

MVH

Buddaz

Hej
http://www.w3schools.com/css/css_margin.asp förklarar angående margin attributet.

MVH

Buddaz

noshorninMedlem sedan aug. 2008816 inlägg

Margin skapar bara mellanrum innuti själva boxen. Om du vill ha mellanrum mellan boxarna så ska du använda padding. ändra till

float: left;

i divMain och ändra sedan padding-left.

Danne VMedlem sedan aug. 20068 090 inlägg

noshornin skrev:

Margin skapar bara mellanrum innuti själva boxen. Om du vill ha mellanrum mellan boxarna så ska du använda padding.

Nej, tvärtom.

Buddaz skrev:

när jag tittar på färg koderna skall det vara sex siffror det är ju RGB värdet på färgen, just nu är det bara värdet på röd om du förstår vad jag menar.

Nej, man kan reducera från sex till tre siffror i hex-koden om man har tre "par". T.ex. #ccff00 kan reduceras till #cf0 och #cccccc kan alltså reduceras till #ccc.

M.Cheraghi skrev:

Angående tresiffriga färger så är det korrekt utfört, det är ett par av dom 216 webfärger som finns att tillgå!

Nej, det finns exakt 16.777.216 färger att tillgå. 256 av vardera rött, grönt och blått som sedan kan blandas med varandra. Då får man 256 x 256 x 256 = 16.777.216.

hej
Det att man kan komprimera färgvärdet visste jag inte, trodde man alltid behövde använda alla sex. Det sista med färger visste jag redan. Sen till sist det med margin och padding har jag alltid svårt med, kommer åtminstone ihåg att det hör ihop med boxar.

MVH

Buddaz

Danne V skrev:

Nej, det finns exakt 16.777.216 färger att tillgå. 256 av vardera rött, grönt och blått som sedan kan blandas med varandra. Då får man 256 x 256 x 256 = 16.777.216.

Stämmer, syftade mest på webbsäkra färger med 216 =)

M.Cheraghi skrev:

Stämmer, syftade mest på webbsäkra färger med 216 =)

"Webbsäkra färger" är 1998. :) Numer behöver du inte bry dig om det. Se bara till att helst inte ge bilderna någon färgprofil, och använd gärna 24 bitars png, eftersom det formatet är "lossless" till skillnad från jpg (och giffar - bevare mig väl...).

Danne V skrev:

"Webbsäkra färger" är 1998. :) Numer behöver du inte bry dig om det. Se bara till att helst inte ge bilderna någon färgprofil, och använd gärna 24 bitars png, eftersom det formatet är "lossless" till skillnad från jpg (och giffar - bevare mig väl...).

Haha, okej... Ska ha det i åtanke!
Hur menar du med att ge bilder en färgprofil?
Och beträffande PNG är det nog inte något jag kan rå för hade bara tänkt att ha en textbaserad sida med några få foton jag laddar upp med mobilen och jag tror inte jag kan ställa om till PNG i luren.

M.Cheraghi skrev:

Haha, okej... Ska ha det i åtanke!
Hur menar du med att ge bilder en färgprofil?
Och beträffande PNG är det nog inte något jag kan rå för hade bara tänkt att ha en textbaserad sida med några få foton jag laddar upp med mobilen och jag tror inte jag kan ställa om till PNG i luren.

OK. Trodde att du kanske gjorde egna bilder i t.ex. Photoshop eller Illustrator eller nåt.

En färgprofil (som man kan ge en bild i de där och liknande program)är en slags "osynlig data" i en bild som talar om för webbläsare (eller vilket annat program som helst som senare ska hantera bilden) hur färgerna ska renderas.

Har man en färgprofil kan man tvinga en del webbläsare att visa färgerna på ett sätt man inte avsett. Klassiskt exempel är Safari/Mac. Har du en bild med t.ex. färgprofilen sRGB och en annan utan färgprofil kommer den senare att visas "rätt" medan den förra kommer att bli lite konstig i färgerna.

144 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.fb544a5a
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
141 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)