webForumDet fria alternativet

Redigera källkod

20 svar · 1 370 visningar · startad av Jompan

JompanMedlem sedan juli 200739 inlägg

Jag har uppdaterat Internet Explorer till nr 8 från nr 6, men nu kommer jag inte åt mina källkoder på sidorna. När jag högerklickar på 'Visa källa' så visas koderna i olika färger, men jag kan inte redigera dem. Koden visas således inte i aktivt läge för ändring. Hur gör jag??

// Jompan

rhdfMedlem sedan okt. 2007446 inlägg

öppnar dina html-sidor direkt i notepad kanske?
dvs gå till mappen de ligger i högerklicka på filen välj öppna med--> anteckningar (notepad)

matlinMedlem sedan okt. 2006224 inlägg

Tror också du kan hitta Developer Tools under Verktygsmenyn i IE8 eller prova tryck F12. Med den kan du också redigera dina html/css filer direkt i läsaren (dock bara för att testa, du kan förståss inte spara filerna direkt i läsaren).

bossseMedlem sedan juni 2003772 inlägg

öppnar dina html-sidor direkt i notepad kanske?

Lite jobbigt med ovanstående.

Se detta tips nedan och följ instruktionerna noga, så får du det som du är van vid
http://www.tipsomvista.se/internet-explorer/43-internet-explorer/515-byt-kaellkodsvisare-i-internet-explorer.html

aronMedlem sedan mars 2004485 inlägg

Åwww detta väcker minnen när man satt och editerande direkt via IE/Notepad för mer än 100 år sedan. Still do Notepad a lot but no more IE :D

Och glöm inte att spara textfilena med rätt character encoding tack.

Aron: vad menar du med "rätt character encoding tack." Jag är inte så bra på det här med teknikdatorspråk.

BuddazMedlem sedan dec. 2009308 inlägg

Hej
Testade nu lite snabbt för att se om jag kan hjälpa dig. För det första använder jag sällan IE8 det är det sämsta programmet som finns. I Firefox är det helt andra grejer. Som jag förstår det hela kan man ju bara titta på sin källkod i webbläsare. För att kunna redigera måste du ha en texteditor som till exempel notepad++ inte word, kostar inget. Det aron menar, vad jag förstår är rätt fil ändelse som till exempel txt, html och css med mera beroende på vad du skapar för något. Notepad++ är bra att ha, fungerar till det mesta när det gäller kodning av hemsidor. I Firefox är det så enkelt, där behöver du bara trycka på visa i menyn och sedan välja källkod. Hoppas det hjälpte lite.

MVH

Buddaz

Tack för svaret Buddaz! Men hos mig är det samma problem i Firefox, dvs att källkoden är inaktiv. Den visar koderna så fint, men de kan inte ändras / dateras upp.

matlinMedlem sedan okt. 2006224 inlägg

Nja, det aaron menar är Character Encoding/Charset som hjälper Webbläsaren att tolka dina sidor. Vanligaste är att man använder UTF-8. För detta krävs det även att dina .html sidor har:

<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=utf-8">

Hur man sen sparar sina dokument i notepad i en viss Character Encoding kan du se i denna bilden.

Hej
Alltså du kan ju inte redigera direkt i webbläsaren. Du måste göra det i en separat text editor. Kvittar vilken webbläsare du har. Det är i text editorn som du skapar allt. Vilket innebär att du får kopiera koden och sedan klistra in det i text editorn om du nu inte har det sparat i en mapp på datorn. Webbläsare är enbart till för att kunna visa den hemsida som du gör. När jag jobbar med min kod så skapar jag två filer en txt fil och en html fil. De innehåller samma kod men med två olika fil ändelser, sparar om varje gång jag ändrar något i båda filerna. Det är ett av de första sakerna man får lära sig när man läser grunderna. http://www.w3schools.com/default.asp är en bra sida. de förklarar allt vare sig man är nybörjare eller amatör inom allt som rör webbutveckling.

MVH

Buddaz

hej
Någon annan som kan det bättre får gärna förklara för honom. Hoppas jag sa rätt annars är det bara att rätta mig.

MVH

Buddaz

rhdfMedlem sedan okt. 2007446 inlägg

@Buddaz: varför i helsike har du 2 versioner av filen?
Sist jag kollade (ca 3 minuter sedan) så gick det alldeles lysande att öppna html-filer i notepad. varför skall man då ha en .txt version av samma fil?

@Jompan: Varför vill du kunna redigera direkt från webbläsaren?
IE6 använde ju just Notepad som "källkodsvisare" därför var det möjligt att ändra i koden

Hej
Jag gör det ifall jag tappar bort html filen. Sparar dubbelt, och när man har plats till det så gör det ju inget. Ibland vill jag koda från txt filen istället för html filen. Och det är något som är inlärt i skallen sen långt tillbaka under 90-talet när man fick lära sig grunderna i en kurs kommer inte ihåg det riktiga årtalet. Sedan har det blivit en vana.

MVH

Buddaz

matlin skrev:

Nja, det aaron menar är Character Encoding/Charset som hjälper Webbläsaren att tolka dina sidor. Vanligaste är att man använder UTF-8. För detta krävs det även att dina .html sidor har:

<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=utf-8">

Hur man sen sparar sina dokument i notepad i en viss Character Encoding kan du se i denna bilden.

Exact

Tidigare verisoner av Windows hade en tendens att vilja spara i ANSI som nästan är samma sak som ISO-8859-1 Latin 1. Idag föredrar jag dock utf-8 till alla engelsk/svensk språkliga sidor jag gör i alla fall.

Om man gör rätt och har samma kodning överalt behöver man inte oroa sig över att öåä osv inte visas korrekt.

hej
aron jag är inte riktigt med. googlade lite för att förstå det där med character. Så du menar att jag måste infoga den kodningen för att få rätt på svenskans åäö. Är det inte samma som iso koden. Sedan är ju frågan om vi har löst hans problem som han efterfrågade i början.

MVH

Buddaz

Buddaz skrev:

hej
aron jag är inte riktigt med. googlade lite för att förstå det där med character. Så du menar att jag måste infoga den kodningen för att få rätt på svenskans åäö. Är det inte samma som iso koden. Sedan är ju frågan om vi har löst hans problem som han efterfrågade i början.

1. Du väljer kodning när du sparar text, varje tecken kodas olika beroende på vilken kodning man väljer. (Du vet egentligen är det bara 1:or och 0:or som vi sedan "tolkar" som olika tecken).

Olika kodningar passar bra till olika saker men utf-8 är speciellt gjort för att inte ta upp onödigt med plats för engelska tecken men fortfarande täcka hela Unicode uppsättningen.

ASCII mappar inte upp öåä

ISO-8859-1 Latin 1 mappar inte upp hela Unicode uppsättningen utan bara ASCII + typ 127? tecken extra (inc åöä).

ISO-8859-1 Latin 1 och ANSI kodar ganska lika. ISO-8859-1 innehåller några flera tecken och i början sparade jag filer som ANSI och använde ISO-8859-1 i mina meta taggar. (http://www.alanwood.net/demos/charsetdiffs.html#c)

UTF-8 kodar inte åöä alls på samma sätt som ISO-8859-1/ANSI/ASCII.

Skillnaderna gör att det kan bli fel om texten tolkas som nått den inte sparats som. Escapes = NCR & Charecter entetys (å osv) ska bara användas när nödvändigt inte för att kompensera att man valt fel kodning.

2. Man kan ange vilken kodning man använder på många ställen så våra datorer slipper gissa. t.ex. i HTML-meta tagen, serverinställningar osv.

3. Så jobbigt är det inte att högerklicka och välja redigera på sina HTML-filer, funktionen att öppna dem via webbläsare tycker jag inte är speciellt nödvändig. (eller har dom krånglat till det som fan i Vista/Windows7?)

Edit:
"It is very common to mislabel Windows-1252 text data with the charset label ISO-8859-1."
ANSI == Windows-1253 != ISO8859-1 Latin 1
http://en.wikipedia.org/wiki/Windows-1252

Jag vill även påpeka att html-filer är textfiler, det är därför vi kan ändra filändelsen utan att använda nått program för att konvertera filerna. (det kan man t.ex. inte göra med bild/ljud/film - filer).

Alltså att ha två filer en med .txt och en .htm är (IQ = 0 beteende :bire) om det är en html man sysslar med.

Man kan se det på samma sätt här, html-filen är bara 1:or och 0:or som vi tolkar på olika vis beroende på vilket program vi öppnar filen med i detta sammanhang.

hej
jag fattar att ni hakar upp er på att jag har gör 2 filer. Mer bara för att inte tappa bort saker. Jag har gjort det för och det är inte kul. Annars får jag väl försöka lägga allt på den externa hårddisken i fortsättningen. Jag har också uppfattat det du menar men som sagt ovanor är svåra att ta bort. Sedan angående redigeringen vad jag fattade från början var att han ville redigera i webbläsaren och när jag började tänka efter så är det i princip omöjligt om du nu inte är data uber pro. Sedan är IE den sämsta webbläsaren som finns (egen åsikt). Kändes även som det blev lite off topic i mellan åt vilket är rätt vanligt hos mig när man har många idéer och synpunkter i hjärnan.

MVH

Buddaz

Buddaz skrev:

Sedan angående redigeringen vad jag fattade från början var att han ville redigera i webbläsaren och när jag började tänka efter så är det i princip omöjligt om du nu inte är data uber pro. Sedan är IE den sämsta webbläsaren som finns (egen åsikt). Kändes även som det blev lite off topic i mellan åt vilket är rätt vanligt hos mig när man har många idéer och synpunkter i hjärnan.

I IE 6 kunde man öppna koden i Notpade med "Visa källa" handlar inte om att redigera WYSIWYG aktigt eller nåt sådant. Bara det att i nyare varianter öppnas det read-only i stället så man får öppna filen som vanligt i stället. Och det är verkligen att föredra, men vist en vanesak.

Var det inte en WYSIWYG editor med i gamla Netscape :P då kunde man editera direkt i webbläsaren.

Sry om jag styrde OT, sry

Hej
tittade lite på IE och källkod. Har IE8 på datorn och efter hans första inlägg kollade jag lite vad som finns i deras webbläsare. Det första som slog mig var hur fasiken har dem tänk man skall kunna titta på en kod i deras struktur. Det var som att de försökte dumförklara en. Inte konstig att utvecklare vill slår dem på fingrarna(egen åsikt). Det om i det gamla visste jag inte, kommer inte ihåg allt, var ett tag sen man använde Netscape det var grejer det(haha). Tackar är jag glad att Firefox har sin enkelhet när man tittar på källkoden. Sedan är det lugnt. Off topic igen eller inte ja vem vet.

MVH

Buddaz

132 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
129 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)