webForumDet fria alternativet

Olika färg på länktext och länk-understrykning

HTML & CSS

4 svar · 740 visningar · startad av web00132

Medlem sedan maj 2001797 inlägg
Frågan#1

Har denna CSS-kod:

a { color: #000; border-bottom: 1px solid #ddd; text-decoration: none; }

Funkar bra för att få olika färg på understrykningen och själva texten, men det här gör att alla länkade bilder också får en understrykning och det vill jag inte. Går det att ta bort understrykningen på bilder utan att använda HTML för att t ex lägga till en span-tagg etc?

Jag har ingen möjlighet att ändra annat än CSS:n eftersom HTML:n genereras av Wordpress, i värsta fall kan jag köra nåt Javascript/jQuery som lägger till en CSS-klass eller dylikt - tipsa gärna om hur man kan göra det om det inte går att lösa mha CSS. Tack!

Red: Skulle vilja att den här CSS-propertyn funkade: http://dev.w3.org/csswg/css3-text/#text-decoration-color0

Medlem sedan aug. 20039 340 inlägg
a img{border: none;}

Har testat det men det verkar inte funka (iaf inte i senaste FF). Och det ska det väl inte heller, det är ju a-taggen som får en border, inte img-taggen.

Medlem sedan juni 20019 519 inlägg

Om du inte vill ha den bordern på ditt a element när du använder bilder+Länk så få du sätta en css klass på de à-element som ha en bild som barn, det gå inte att göra det "bakåt.

Gå att lösa det med jquery om du vill, hitta alla $("a img").parent().addClass("klass") och sätt css på a.klass

Precis, får nog bli så då, även om det känns lite trist. Verkar ju som att text-decoration-color är på gång i alla fall. Tackar för svar hörni!

254 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
126 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
124 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
123 ms — ändringar (db)