Håller på med en ganska stor sida.. den går igenom w3's HTML 4.01 validator felfritt..
..men vad innebär det.. vilka browsers funkar det i då helt säkert ? .. Finns det inget sätt att sniffa browserns HTML-version ? .. så jag slipper kolla useragent med en massa if-satser...
------------------
// don't worry .. Be happy.
min lekplats
Företaget
Web-TorMedlem sedan nov. 200011 794 inlägg Vilken dtd använder du? Loose, strict eller frameset?
Har du kört efter nån CSS standard?
Ingen(?) webbläsare följer standarden till 100% på alla plattformar men kodar du efter en HTML standard så funkar den i de flesta läsare.
En fördel är också att du med gott samvete kan säga att det är webbläsaren som är kass och inte du som är kass - om det är nåt som inte skulle funka - alltså. ;)
------------------
/Tor
www.tor.nu
använder <!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN">
nån CSS standard ? .. inte vad jag vet.. har inet använt så mycket CSS, och det mesta jag har finns i CSS1.
gud vad irriterande det är... alla Mozilla 5 browsrar stöder HTML 4.01 hoppas jag ? .. hur är det med 4:an ?
jo det är klart :) .. men man vill ju helst undvika att be dem fixa en ny läsare så ofta man kan ;)
------------------
min lekplats
Företaget
Web-TorMedlem sedan nov. 200011 794 inlägg Följer du standarden helt så borde du inte stöta på mycket problem.
Det är oftast CSS-stödet som "sviktar". ;)
------------------
/Tor
www.tor.nu
ok :)
en sak till bara... håller på att fixa till framesettet... Varför följer t ex Opera6 inte html4-standarden här ? .. det står i w3 att frameborder=0 ska ta bort bordern... men man måste tydligen ha framespacing=0 och border=0 för att det ska fixa sig överallt... hög irritations-faktor på detta... Kan man ta bort dem med CSS ?
------------------
min lekplats
Företaget
[Redigerat av Hydr0matic den 05 feb 2002]
Mika3lMedlem sedan nov. 20013 776 inlägg Du kan inte ta bort bordern på frames m.h.a CSS(inte vad jag vet iallafall ;) ).
Varje gång du ska ta bort en border på framesetet måste du använda frameborder="0" framespacing="0", border="0" behöver du inte använda alltid tror jag, vet att det fungerar utan i IE iallafall med jag vet inte så säkert med NS m.fl.
/Mika3l
RED: Stavfel...
------------------
Det stora datatestet:
Ok, då börjar vi!
För att börja testet tryck alt+F4.
MK-Studios v2!
[Redigerat av Mika3l den 07 feb 2002]