webForumDet fria alternativet

slippa <br>

6 svar · 793 visningar · startad av Hansen88a

Hansen88aMedlem sedan aug. 200849 inlägg

Hej!

Har hittills på alla mina hemsidor använt <br> och formaterat texten med enkel HTML/css kod. Men nu ska jag göra en hemsida med 100tals sidor av text så det är inte så aktuellt att göra så längre.

Kan jag ställa in något i notepad++ så att ett mellanrum blir ett radbyte även på hemsidan utan att skriva det. Eller kan man kanske lägga till något i .css filen för att slippa denna typ av kod?

rhdfMedlem sedan okt. 2007446 inlägg

Nu är jag inte riktigt med här
det enda sättet att få en radbrytning på en sida är just att använda <br>
är det STYCKEN du vill ha mellanrum mellan så är det ju lämpligare att använda <p>

jag tror (notera T-ordet) inte att notepad++ har inbyggda funktioner för att automagiskt sätta <p>-taggar runt stycken eller lägga in radbrytningar där de skall vara.

(ful-alternativet är väl att omgärda all din text med <pre></pre> så behålls den precis som i källkoden)

Hansen88aMedlem sedan aug. 200849 inlägg

rhdf skrev:

Nu är jag inte riktigt med här
det enda sättet att få en radbrytning på en sida är just att använda <br>
är det STYCKEN du vill ha mellanrum mellan så är det ju lämpligare att använda <p>

jag tror (notera T-ordet) inte att notepad++ har inbyggda funktioner för att automagiskt sätta <p>-taggar runt stycken eller lägga in radbrytningar där de skall vara.

(ful-alternativet är väl att omgärda all din text med <pre></pre> så behålls den precis som i källkoden)

Måste finnas något smidigare sätt att slippa skriva ut <br> i all sin kod?

Fick ett tips om "semantic markup", men osäker på vad det innebär.

rhdfMedlem sedan okt. 2007446 inlägg

om du har en massa text som ligger i tex word eller textfiler som har radbrytningar mm som det skall se ut så klarar ju en hel del WYSIWYG editorer att identifiera stycken och radbrytningar.
Semantisk markup har inget att göra med att slippa skriva <br>, snarare att använda rätt taggar till rätt saker (och en hel del annat http://www.digital-web.com/articles/writing_semantic_markup/ )
stycken =<p>, Rubriker=<hX> osv

radbrytningar skall endast användas i undantagsfall i löpande text eftersom de kan orsaka lite intressanta fenomen om man ändrar bredden på sidan

cascaMedlem sedan feb. 20005 891 inlägg

Det bästa är väl att inte alls blanda in radbrytningar i texten utan att sätta padding och marginaler mha CSS?

T.ex istället för att göra så här:

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit.<br />
Phasellus pellentesque lacinia erat, a mattis ligula ornare tincidunt.<br /> 
Integer pellentesque congue tincidunt. Integer quis mauris turpis, ut<br />
sagittis nulla. Nullam sed enim sed nunc consequat porttitor.<br /><br />

så slår du in stycket, eftersom det är ett stycke, i <p>:

<p>Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Phasellus pellentesque lacinia erat, a mattis ligula ornare tincidunt. Integer pellentesque congue tincidunt. Integer quis mauris turpis, ut sagittis nulla. Nullam sed enim sed nunc consequat porttitor.</p>

Vill du sen styra avståndet mellan <p>-element kan du göra det med att antingen skapa en id, class eller redefiniera <p>-elementet i CSS:

<style type="text/css">

#myID {
  margin-bottom: 20px;
}

.myClass {
}

p {
}

</style>
StefanBergfeldtMedlem sedan sep. 2004828 inlägg

Det låter som att du söker <pre></pre>

Jag rekommenderar det inte! Använd ett vettigt CMS istället så är det enkelt att lösa problemet

aronMedlem sedan mars 2004485 inlägg

Om jag fattat det rätt har du en stor textfil med stycken som seppareras av TVÅ radbrytningar = ett mellanrum.

Detta betyder att man kan ersätta alla ställen i filen där två radbrytningar i rad finns med t.ex. p-taggar (en slut en start) så behöver man bara ändra manulet i början och slutet av filen.

För att se radbrytningsteknen behöver man dock använda en hex-editor. Observera att dom är kodade olika i olika typer av textdokument (0A, 0D eller 0D0A så du ska ersätta 0A0A, 0D0D eller 0D0A0D0A).

OBS man käner sig uber haxxig när man gör detta!

http://en.wikipedia.org/wiki/Newline
http://www.chmaas.handshake.de/delphi/freeware/xvi32/xvi32.htm

129 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
126 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)