webForumDet fria alternativet

Content och Sidebar (agera som table)?

2 svar · 559 visningar · startad av bassebhu

bassebhuMedlem sedan nov. 20016 480 inlägg

Hej!

Jag skulle vilja ha en content till vänster och en sidebar till höger, men jag skulle vilja att dessa fördelade sig på något finurligt sätt automatiskt eftersom alla sidor har olika mycket content och en del ingen sidebar.

Hur löser man detta på mest praktiska sätt?
Just nu har jag floatat content och sidebar vänster/höger och satt bredd på båda, men detta börjar kännas fult och bökigt på undersidor med egna width: X% !important; m.m. för att överrida standardinställningen.

Jag skulle vilja att både content och div tillsammans alltid tog upp 100% i bredd, men att fördelningen dem emellan avgjordes av innehållet. Lite som en tabell med 100% bredd gör.
Eller kanske ännu hellre att content är 100% om det inte finns någon sidebar, men anpassar sig om det finns.

Finns det smartare sätt för detta utan att sätta standardmått på divarna? Det är biten med att börja överrida saker som inte känns snyggt.

Tack!

bassebhuMedlem sedan nov. 20016 480 inlägg

Förslag?

Tack :)

onkelborgMedlem sedan juli 2003555 inlägg

Rent spontant så skulle jag säga att det är omöjligt med bara css. Problemet att du vill ta bort allt vad padding, border osv heter när det inte finns något i sidebaren. Om du tar till t.ex. javascript, serverkod eller liknande så känns det mer möjligt?

124 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
122 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)