webForumDet fria alternativet

Html5

28 svar · 2 732 visningar · startad av Buddaz

BuddazMedlem sedan dec. 2009308 inlägg

Hej

Försöker lista ut lite mer vad gör egentligen html5. Vad innebär det och vad gör det. Behöver man lära sig något nytt skriftspråk eller är det bara att fortsätta med vanliga xhtml. XHTML har ju funnits nu ett bra tag och funkar utan några problem. Verkar vara det gamla vanliga när det gäller något nytt. Det som har fungerat funkar bra medan det nya brukar vara mest en hype så att företag skall kunna tjäna pengar på oss dödliga människor.

MVH

Buddaz

ercizMedlem sedan maj 20011 826 inlägg

Buddaz skrev:

Hej

Försöker lista ut lite mer vad gör egentligen html5. Vad innebär det och vad gör det. Behöver man lära sig något nytt skriftspråk eller är det bara att fortsätta med vanliga xhtml. XHTML har ju funnits nu ett bra tag och funkar utan några problem. Verkar vara det gamla vanliga när det gäller något nytt. Det som har fungerat funkar bra medan det nya brukar vara mest en hype så att företag skall kunna tjäna pengar på oss dödliga människor.

MVH

Buddaz

HTML5 ger upp XHTMLs försök att vara kompatibelt med XML. Så det är en fortsättning på HTML4. Det är samma skriptspråk som tidigare, JavaScript, men det finns några nya intressant HTML-taggar som t.ex.

<canvas>

och

<video>

som gör att du kan skapa en rityta, och använda video utan plugins.

Dessutom så är WebSockets intressant, vilket öppnar upp för fler kommunikationsmönster med servern. T.ex. så kan servern pusha ut information till webbläsaren nu. Tidigare har man använd workarounds som t.ex. Comet för det.

Sen händer det ju grejer med CSS3 också.

Mattias NordinMedlem sedan dec. 20051 056 inlägg

Jag är mycket nyfiken på htlm5.

Har för mig att ie9 skulle ha stöd för det (eller åtminstone delar).

voigtann1Medlem sedan juni 20019 519 inlägg

erciz: Du kan fortfarande skriva i XHTML struktur, html5 ge dig valet att skriva på det sätt som du är van vid.

Buddaz:

http://www.smashingmagazine.com/2009/07/16/html5-and-the-future-of-the-web/
en kort serie om html5: http://www.smashingmagazine.com/2009/07/29/misunderstanding-markup-xhtml-2-comic-strip/

Fredde MannenMedlem sedan nov. 20014 054 inlägg

Här har du/ni en badass's base css/js/html mall som kan vara intressant vid användning av HTML5.

Intressant länk voigtann1 tackar.
Sedan med css3 jadu det vete fasen i och med att det har varit tal om det länge men som sagt ändringar inom det området har ju pågått i evigheter vad jag förstår av w3c. Som sagt bara en amatör som blivit biten av webb editing, kan inte php utan bara xhtml och css vilket funkar för att skapa en sida. Annars låter det ju intressant med de nya taggarna som de nämner, footer m.m. Sedan med de taggar som är self close måste man ju lära om vad jag förstår utifrån den länken som tydligen inte kommer behövas mer.

MVH

Buddaz

tackar
Hur stänger man trådar på det här forumet, inte hittat det. Lite osäker om jag kan ställa en annan fråga i samma tråd. Mer en snabb fråga: CSS3 funkar inte på IE eller är det fel? för på samma länk hänvisar de det till mozilla,crome och osx men inte IE

Buddaz

b242569Medlem sedan sep. 20051 760 inlägg

Trådar stängs vanligtvis inte. I alla fall kan inte medlemmar stänga trådar. Skulle en tråd urartas kan någon moderator eller forumvärd stänga den. Däremot kan trådskaparen lösa en tråd genom att markera det inlägg som bäst svarar på frågan som lösning.

Ok, tackar.
Då kommer nästa lilla roliga fråga angående html5. Läste för några dagar sedan att IE kommer "kanske" inte gå över till html5 förrän i IE9. Vad är då tanken med att med att implementera en ny standard när IE har nästan över 50% av alla användarna medan de som hatar IE består av kanske ca 30-40%. Känns som det typiska efterfrågan och utbudet som man får lära sig i national ekonomiska grundkurser.

MVH
Buddaz

nitro2k01Medlem sedan aug. 20039 342 inlägg

Gällande ekonomiska grundkurser, menar du alltså att man inte bör konkurrera med med den som kontrollerar majoriteten av marknaden, genom att försöka erbjuda bättre produkter och tjänster? (Eller i detta fall standarder.)

Nej. Fel uttryckt av mig. Jag menar att man gör något som är på tryckt genom att kunder då i det här fallet alla seriösa webb developers med flera efterfrågar något nytt samtidigt som de som utvecklar standarden krigar med andra företag och sedan när man väl kommer fram med något så är man alltid flera ljusår efter. För min del känns det som lite utbud och efterfrågan effekt om du förstår vad det innebär. Det är bara min åsikt om det hela när det gäller produkter/tjänster m.m. sedan får du ha en annan åsikt, det här är bara vad jag tycker.

MVH

Buddaz

Känns som det hela spårade ur nu. Hur som helst man får väl helt enkelt bara ta det med klackspark. Inte svårare än att lära sig något nytt.

MVH

Buddaz

nitro2k01Medlem sedan aug. 20039 342 inlägg

Jag förstår ändå inte riktigt din poäng. Mozillaoch de andra bör alltså låta bli att utveckla nya standarder eftersom XHTML redan fungerar och de 50% (eller vad det nu är) som sitter med IE får antas vara nöjda med situationen? Är det det du försöker säga?

Den utbud och efterfrågan som finns skapas väl allra mest av den funktionalitet som faktiskt finns i specificerad i de olika standarderna. För att ta ett par ytliga exempel, video-stöd utan plugin, gradienter samt rundade hörn.

Det är väl ingen som krigar, utan mest Microsoft som (kanske) tycker det är jobbigt att de behöver implementera nya standarder.

Edit: såg inte svaret efter innan jag postade.

Hej
Det är lugnt. Nej de kan få fortsätta för mozilla är bäst, tycker mer bara att det skulle finnas en standard istället för 2-3 olika som gör nästan samma sak eller är jag helt ute.
Jaja nog med det nu. Läste lite mer om det hela och jag tycker det låter intressant men som sagt är min ärliga åsikt att man skulle kunna ha en standard på alla och sedan utveckla det till max. Men jag fattar att Microsoft inte vill ha det fast deras IE suger hårt. Använder mozilla och längtar till version 4.Vem vill ha en browser med så mycket onödigt och sedan kan man inte lägga in tillägg.

matlinMedlem sedan okt. 2006224 inlägg

Ska ge mig på ett försök att förklara. HTML/XHTML är en standard, idag skriver vi HTML4 vilket är versionen på standarden. HTML5 är en ny version, förbättrad och mer anpassad på hur datorer fungerar idag och hur vi använder webben. Exempelvis med kraftfullare datorer och grafikkort så kan vi med HTML5 skapa figurer med olika element och använda animeringar etc.

CSS är också en standard. Idag skriver vi med CSS2 och version 3 har arbetats på länge, men den är väl på gång.

IE9 kommer (gör redan om man provar alfan) stödja HTML5 och CSS3. Deras motor har förbättrats så jag tror den kommer bli riktigt bra! Allting hänger på hur webbläsarens UI fungerar för mig, men betan släpps imorgon så då får vi se!

Firefox stödde inte HTML5 förrän version 3.5 eller vad det var, men Mozilla, Google och Opera har större möjligheter med att släppa nya uppdateringar oftare än Microsoft därför kan det uppfattas som att Microsoft är "efter", men de jobbar för fullt för att vinna "webbläsarkriget" som antagligen kommer få en ny omgång när HTML5 rullar ut i bredare form än vad det är idag.

Det är sant om man sitter med IE7/8 så kommer de inte ha stöd för HTML5, men varför skulle de inte uppdatera till IE9 när den kommer ut? (om man inte går in på företagspolicys och sånt) Samma sak om en användare sitter med Firefox 3.2 så kommer inte denna kunna besöka en sida med specifikt HTML5 innehåll (tror dock dom fortfarande kommer kunna tolka all HTML4 element som vanligt).

Det kommer många nya häftiga features i HTML5 som jag ser fram emot, som många nämnt är det video/animeringar som använder sig av GPU kraft (tror alla webbläsare utom Chrome, men de kan ha uppdaterat detta) vilket gör att man kan göra väldigt komplicerad och krävande grafik i hemsidor utan att hela webbläsaren hänger sig. Dessutom så slipper vi äntligen cookies och restriktionen på 4KB storlek, i HTML5 kommer "WebStorage" tror jag det heter där du får 4MB att lagra på klientens dator. Cookies är också värdelösa och uråldriga i andra delar (cross domains exempelvis) så ska bli skönt att slippa dessa!

Jag lät kanske väldigt pro-Microsoft, men det är jag inte. Ser fram emot IE9 och deras tester (JavaScript motor, Acid test, HTML rendering, etc.) har varit kanon, men är orolig att de inte lyckats med användbarheten i webbläsaren. Använder Opera själv.

Tackar för en utförlig beskrivning. Blev lite klokare. Skriv gärna lite vad du tycker om IE 9 när du har testat den matlin. För att se om den slår firefoxen och om det ens är värt att installera den fast man idag aldrig använder IE.

MVH

Buddaz

Mattias NordinMedlem sedan dec. 20051 056 inlägg

Ser fram imot den nya standarden. Ser även fram imot den dagen då alla webläsare klarar av Acid3 testet och liknande. Bra att det börjar finnas valideringssidor att testa mot så att webläsarna tolkar standarden lika.

http://www.webstandards.org/action/acid3/

Testet = http://acid3.acidtests.org/

IE8 ger 20 av 100 på Acid3
IE9 ger 55 av 100 på Acid3 (senaste versionen jag testade)

Hoppas att det blir 100 innan IE9 släpps!

Google Chrome är annars min nya älskling! Super snabb och snyggt GUI. Klarar även Acid3 till 100% redan nu.

Vilket resultat ger andra webläsare?

=)

Opera 10.62 ger också 100/100 :)

Testade mozilla firefox, den kom bara upp i 94/100 men som sagt jag gillar firefox ändå. Läste att ett av målen med de nya firefox är 100/100 i det testet. men för en vanlig dödlig människa så funkar alla webb läsarna fint sedan är ju smaken som den är och hur kul vore det om alla gillade samma sak ja ni fattar nog poängen. Hur som helst är på gång med att skapa en site där jag funderar på att ta upp sådana här roliga diskussions ämnen. Bara i början, jobbar lite för var dag som går, mitt nya projekt som är tänkt att vara klart så småningom,jobbar fortfarande med den kod jag kan så att även IE klarar det. Sedan om det anses vara för gammalt jadå orkar jag inte bry mig mer så länge det bara funkar och ser snyggt ut så blir jag glad och nöjd. Mer bara kul att se att folk är intresserade av något och hur stor en lite diskussion kan bli. "Take it easy" och "bad sound kill good music"

MVH

Buddaz

Lite benchmarking för de intresserade. Skiljer sig såklart mellan olika system och operativsystem.

Har testat betan lite nu och den är oerhört snabb får jag säga! Dock är där mycket att önska ur den rent funktionsmässigt. Ingen möjlighet att påverka utseendet som jag hittat, gillar inte hur tabbarna ligger. Roligare att surfa med den än IE8 i varje fall.

Man kan ladda ner betan på http://www.beautyoftheweb.com/.

136 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.fb544a5a
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
132 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)