Kan någon här tipsa om en sida där man kan kan tänkas hitta en sådan här mallsida. Eller visa hur man får till det här?
Det är 3 kolumner centrerat i mitten med fast bredd + 2 två kolumner som stretchar ytterst.
I botten en footer som håller sig på plats i nederkant i webbläsaren.
Jag är ju lite gammeldags av mig. Visst kan du göra detsamma med CSS men med klassisk gammal html hade jag gjort något liknande:
<center>
<table width="100%"><tr><td> Header </td></tr></table><br/>
<table width="100%">
<tr>
<td></td>
<td width="100"> vänster</td>
<td width="600"> mitten </td>
<td width="100"> höger</td>
<td></td>
</tr>
</table><br/>
<table width="100%"><tr><td> Footer</td></tr></table>
</center>
Tack jag tar din tabell som reservlösning, men det är en css version jag egentligen behöver.
Vad ska du ha i de två stretchandde ytterkolumnerna?
Det är bara färg i stretchytorna, inget innehåll.
Jag såg nu att din tabell inte fyller sidan i höjdled. Tanken var att foten alltid ligger i botten. Det kanske krävs css-design för det.
Som sagt det går att göra detta i CSS men jag brukar faktiskt använda mig av tabeller fortfarande.
<center>
<table width="100%" height="100%">
<tr>
<td bgcolor="yellow"> </td>
<td width="100"> vänster</td>
<td width="600" height="100%"> mitten 100% hög </td>
<td width="100"> höger</td>
<td bgcolor="yellow"> </td>
</tr>
</table><br/>
</center>
Altarnativt till de två yttersta kolumnerna kan ju vara att skapa en fixerad bakgrundsbild och att ha en centrerad tabell med en definierad bredd. Då får du till samma effekt.
Jag torrsimmar min kod ovan. Har inte testat den i praktiken.
Tänk den som fick torrsimma ändå... här får man simma i djupa bassängen hela tiden :)
Jag hittade på den här sidan som slår ett slag för fast sidfot
http://www.cssstickyfooter.com
Sidan där innehåller två kolumner så då är det att bygga om den till tre som gäller.
Följande ger dig möjlighet att ha en fixerad höjd på din footer och header samt en dynamisk höger och vänsterflank. Finns nog en mängd olika metoder, enklast är att bestämma sig efter att ha sett en skiss över det du försöker designa. :)
<style>
body{
padding:0px;
margin:0px;
}
</style>
<table width="100%" height="100%" cellpadding="0" cellspacing="0" border="0">
<tr>
<td colspan="5" bgcolor="yellow" align="center">
Header
</td>
</tr>
<td bgcolor="orange"> </td>
<td width="100" bgcolor="#cccccc"> vänster</td>
<td width="600" height="100%" bgcolor="#dddddd"> mitten 100% hög </td>
<td width="100" bgcolor="#cccccc"> höger</td>
<td bgcolor="orange"> </td>
</tr>
<tr>
<td colspan="5" bgcolor="yellow" align="center">
Footer
</td>
</tr>
</table>
Överlämnar dig till CSS experterna nu. Ska iväg och träna innebandy. =)
rhdfMedlem sedan okt. 2007446 inlägg Det du är ute efter är alltså en header och footer som är 100% bred
mellan dessa skall du ha 3 kolumner som ligger centrerat på sidan
Dina 2 ytterkolumner behöver du inte ens fundera över, sätt bakgrunden för body till den färg de skall ha och stoppa de 2 kolumnerna i en wrapper som du centrerar
Skippa tabeller! Du kan ju utgå från t.ex. den här:
http://member.webforum.nu/2241/bottenfast_sidfot_plus_tvaspalt.html
Samma sak ang., divar och 100% höjd, fast fot osv. har tagits upp här säkert hundra gånger, så testa att sök lite om länken ovan inte hjälper dig.
BuddazMedlem sedan dec. 2009308 inlägg Hej
Lite svår bild att se. En lösning kan ju att vara att göra box element, vilket jag har gjort för min övningssida. Är själv en amtör. Jag fixade allt mitt med boxar och inga tabeller. Som jag läste på en site var att tabeller är old school men som fortfarande existerar, annars är det box som gäller.Finns på webbdesignskolan hur man gör boxar. Bara att testa sig fram.
MVH
Buddaz
BuddazMedlem sedan dec. 2009308 inlägg Börjar fatta bilden nu.
Först en vågrät box, sedan 3 lodrätta boxar där de två ytterkanterna är lika stora medan den mittersta boxen är större än de andra två och sedan har du en sista box som är vågrätt och lika stor som den första. Så hade jag gjort och det blir samma som på din bild. Med boxar måste du använda dig av float annars blir det knas. Sedan i css får du tala om vilka färger och storlekar med mera som boxarna skall se ut.