webForumDet fria alternativet

HTML5 - toppen, men hur reagerar gamlingana?

HTML & CSS

3 svar · 657 visningar · startad av bassebhu

Medlem sedan nov. 20016 480 inlägg
Frågan#1

Hej alla glada!

Jag är sugen på att börja köra HTML5 i stället. Det tilltalar mig med enklare doctype, <header>, <footer>, <nav>, <section>, <article> etc. etc. För att inte tala om video/ljud-möjligheterna och den avancerade CSS:en.

Men hur tolkar gamla läsare detta? Kommer jag att få göra alternativa versioner eller är det bara att tuta och köra?

Upplys mig! Kan man inte ta steget ännu?

Taxi!

Medlem sedan juni 2009920 inlägg

En sak som jag sett på många sidor är att man använder sig av HTML5 & CSS3 till vissa saker, men det är inte ett krav att man ska ha det för att man ska kunna kolla på sidan. Som till exempel border radius, går att se sidan utan CSS3, men inte lika snyggt =)

Man ska väl försöka "tvinga" de som sitter på gamla webbläsare att uppgradera?

Medlem sedan juni 200032 967 inlägg

Gildebrand skrev:

Man ska väl försöka "tvinga" de som sitter på gamla webbläsare att uppgradera?

Jo, men det beror helt och hållet på vad man har för målgrupp. Många får inte / kan inte / har inte kompetens att uppgradera eller byta webbläsare.

Medlem sedan juli 20013 378 inlägg

Än så länge är det alternativa fallbacklösningar som gäller.

Stödet är för "fläckvis" för stor delar av html5 om man inte håller sig till de senaste versionerna av safari, opera, chrome eller firefox (men även mellan dem skiljer det sig i vad som stöds)

Du får t.ex. scripta för att öht få de nya taggarna att tolkas av ie (googla efter "html5 shiv") och du måste också hantera specialfall och fallbacks för att få crossbrowser (se t.ex. http://www.robwalshonline.com/posts/tutorial-serving-html5-video-cross-browser-including-ipad/ )

Modernizr är något du kan luta dig mot (scriptbibliotek för "capability testing" med avsikt att stötta progressive enhancement-lösningar)

http://html5boilerplate.com/ visar som en bieffekt till sitt syfte också upp problematiken genom att sammanställa ett "minstadokument" att utgå ifrån för den som vill vara med i html5-matchen och dessutom vara crossbrowser

Så, förenklingen av doctype gör att du måste länka in en massa extra scriptkod du inte behövde tidigare och du måste ändå fortsätta hantera fallbacks via scripts...

Html5 blir nog bra, och det är definitivt något som kommer starkt, men vill du vara crossbrowsersäker i det du gör *just nu* och bryr dig om besökare med ie och äldre versioner av diverse webbläsare så är det fortfarande såpass "bleeding edge" att det ger dig merjobb

271 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.e96017d9
138 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
129 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
140 ms — ändringar (db)