Koden funkar ju, man trycker på skicka och man blir skickad till ./default.asp?sc=mailto:lindap@ldezign.se
Får du problem är det någon annan stans, vad får du för felmeddelande?
Kan man testa online någonstans?
12 svar · 871 visningar · startad av Rozzo
gy-öjktyäj
Koden funkar ju, man trycker på skicka och man blir skickad till ./default.asp?sc=mailto:lindap@ldezign.se
Får du problem är det någon annan stans, vad får du för felmeddelande?
Kan man testa online någonstans?
Lägg upp koden för default.asp så kan jag kolla på den, det är den sidan som genererar felet.
Headbug: Ja men det blir knepigt när jag tittar på sidan i tex explorer och i en annan webbläsare, då dyker skicka mail upp direkt och själva "kontakt" sidan visas inte alls.
Gildebrand: Är det denna du tänker på då?
"default.asp?sc=mailto:lindap@ldezign.se" method="post" name="form1" target="_self" id="form1">
Tusen tack för att ni tar er tid förresten :)
Jo ang din fråga Headbug så kan du testa formuläret på ldezign.se under kontakt
Formulärdatan ska ju skickas till default.asp, som inte verkar finnas (404) på servern för ldezign.se :)
Utvecklar du default.asp-sidan lokalt och får något fel får du nog posta källkod, genererad kod och felmeddelanden. Är det kanske så att du vill att besökarna ska skicka iväg formulärdatan med sin egen mailklient, istället för att du tar hand om mailskicket på serversidan, kan du sätta
action="mailto:lindap@ldezign.se"
:)
Ja, det som inte funkar just nu är att perl-scriptet FormMail.pl klagar på att du har ett skrivfel på sidan.
Rätta till detta:
<FORM method="post" action="http://www.ldezign.se.se/cgi-bin/FormMail.pl">
till
<FORM method="post" action="http://www.ldezign.se/cgi-bin/FormMail.pl">
så ska vi se vad som händer
Åhh du ör en pärla Nidron!! Nu funkar det ju! Bytte till formmail från one.com och la in ditt förslag med: action="mailto:lindap@ldezign.se"
Enda som jag är brydd över nu är att det är lite konstiga tecken i mailet som kommer upp. Vet du vad det kan bero på?
Åhh du ör en pärla Nidron!! Nu funkar det ju! Bytte till formmail från one.com och la in ditt förslag med: action="mailto:lindap@ldezign.se"
Enda som jag är brydd över nu är att det är lite konstiga tecken i mailet som kommer upp. Vet du vad det kan bero på?
Att lägga ut en epostadress öppet i koden på det sättet gör att spambots hittar den. Jag gjorde ett test på kul med en helt ny adress för några år sen. Det tog ungefär fem timmar efter att jag la ut adressen tills första spammet kom.
Använder du någon form av enkoder som förvandlar adressen till ett obegripligt jidder så botarna (förhoppningsvis) inte förstår så minskar du risken avsevärt.
Jag använder och rekommenderar denna:
Åhh du ör en pärla Nidron!!
Åh, tack :r Men jag skulle nog rekommendera att du skickar mailet serversides, även om det iofs kanske blir lite bökigare. Som utvecklare slipper du förlita dig på att besökaren kan skicka mailet med sin egen mailklient och som besökare eller potentiell kund blir det enklare och ser mer proffsigt ut :)
Åh, tack :r Men jag skulle nog rekommendera att du skickar mailet serversides, även om det iofs kanske blir lite bökigare. Som utvecklare slipper du förlita dig på att besökaren kan skicka mailet med sin egen mailklient och som besökare eller potentiell kund blir det enklare och ser mer proffsigt ut :)
:) Ja du det tycker jag nog också! Hur gör jag då? Är det mycket besvärligare?
k!
tr