webForumDet fria alternativet

En "footer" som alltid är längst ner?

HTML & CSS

8 svar · 1 752 visningar · startad av evilaid

Medlem sedan apr. 2009433 inlägg
Frågan#1

Hej

Gått in i väggen tror jag..

Jag vill ha en liten "footer" på varje sida med e-post och telefonnummer..

Problemet är ju att på de sidor där det är lite text hamnar ju footern direkt efter slutet på texten vilket gör att den ibland hamnar mitt på sidan?

Ex:
<div id="innehall">Lite text här</div>
<div id="footer">test@test.com Tel: 08 23 34 23</div>

så jag vill alltså att footern hamnar längst ner på sidan även om det är lite text som inte fyller ut hela sidan??

Kommer inte på hur jag ska göra?

Mvh

Medlem sedan juni 2009920 inlägg

Nemas problemas
Lägg till i CSSen:

#footer{
position: absolute;
bottom: 0px;
}

NJa, provade den men fungerar inte så bra...

Om man gör så och innehållet inte får plats i webbläsarfönstret så att man måste scrolla så följer dne inte med, hamnar ju över texten?

Medlem sedan sep. 2004828 inlägg

position: fixed; bottom: 0px;

Så gör man. Tänk på att den ligger över annat innehåll, så se till att ha marginal mellan slutet på sidan och innehållet

NJa, nu kanske det är detta du menar stefan men jag hittade en lösning på asp sidan enligt nedan. Fungerade kanon..
<div id="fullheight">
<div id="footermargin"></div>
</div>

\<div id="footer"\>
\</div\>

div#fullheight {min-height:100%; _height:100%;}
div#footer {height:100px;border:0px solid black; margin-top:-100px; background-color:#383838;}
div#footermargin {height:100px; clear:both;}

Här är det precis som du säger en marginal mellan "footern" men använder inte position:absolute här..

Mvh

Medlem sedan aug. 20068 090 inlägg

Det handlar ofta om vilken DTD man använder också. Och givetvis vilken/vilka webbläsare man kollar i.

Medlem sedan juli 20013 378 inlägg

Hmm..

Här är ett gammalt exempel (med kommentarer i källkoden) på hur du kan göra: http://member.webforum.nu/2241/bottenfastsidfot-princip.html
(hittar inte längre inlägget där vi diskuterade oss fram till detta exempel en gång i tiden - men fråga gärna här igen om det behövs förklaras mer än det som kommenterats i koden)

Det såg ju ut precis som det jag hittade på aspsidan... Men det fungerar ju tillfredställande så: kanon!

Såg dock en bugg.

om du laddar sidan i ett fönster som inte är fullt utsträckt och sedan sträcker ut det så följer inte "footern" med?
Såg att det fungerade i FF men inte i IE 8..

Medlem sedan juli 20013 378 inlägg

Hmm...

Det hade jag missat.

Nåväl - lägg in en

<meta http-equiv="X-UA-Compatible" content="IE=7" />

i din <head> - det verkar kunna göra susen tills vi hittar den egentliga orsaken

265 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
130 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
132 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
126 ms — ändringar (db)