webForumDet fria alternativet

Skuggor

3 svar · 389 visningar · startad av mikaelsooh

mikaelsoohMedlem sedan feb. 2007200 inlägg

Sitter och fnular på en sida och skulle vilja ha lite skuggor. Har letat runt lite men inte hittat någon guide som beskriver det jag är ute efter.

Skulle vilja ha en skugga kring min container som börjar lite lätt högst upp på sidan för att bli kraftigare längre ned. När containern tar slut skulle jag även vilja ha skugga kring botten. Lite som att avståndet till bakgrunden ökar ju längre ifrån toppen man kommer.

Någon som har tips om hur jag skulle kunna lösa nöten?

Danne VMedlem sedan aug. 20068 090 inlägg

Det blir nog lite jävligt att få en skugga att bli starkare ju längre divven är. Jag skulle nog glömma det om jag var du och istället göra skuggor som funkar. Kolla t.ex. här:
http://www.google.com/search?hl=en&q=tutorial+shadows+around+div&aq=f&aqi=&aql=&oq=&gs_rfai=

mikaelsoohMedlem sedan feb. 2007200 inlägg

Danne V skrev:

Det blir nog lite jävligt att få en skugga att bli starkare ju längre divven är. Jag skulle nog glömma det om jag var du och istället göra skuggor som funkar. Kolla t.ex. här:
http://www.google.com/search?hl=en&q=tutorial+shadows+around+div&aq=f&aqi=&aql=&oq=&gs_rfai=

Jo... skuggor som funkar är ju alltid bättre än skuggor som inte funkar. Om min idé dessutom inte är möjlig, så blir det ju till att skita i den... ;)

Ska kolla länken.

Danne VMedlem sedan aug. 20068 090 inlägg

mikaelsooh skrev:

Jo... skuggor som funkar är ju alltid bättre än skuggor som inte funkar. Om min idé dessutom inte är möjlig, så blir det ju till att skita i den... ;)

Ska kolla länken.

Pjäh.... jo, din idé kanske är möjlig. Det finns säkert nåt snille som kan skapa ett skript eller annan applikation som i sin tur skapar en skugga som blir starkare ju högre en div är (måste ju bl.a. ta hänsyn till att användarens val av t.ex. fontstorlek gör att höjden på divven kan variera en hel del). Frågan är bara om det är värt kostnaden och tiden att leja folk som ska försöka lösa problemet, eller om man ska köra nåt som funkar tills vidare och se vad framtiden bär i sitt sköte.... ;)

Vielen glück!

256 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.ca5a5675
132 ms — hämta forumlista (db)
123 ms — hämta statistik (db)
128 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)