webForumDet fria alternativet

Skapa manual till webb baserat program

5 svar · 493 visningar · startad av J07

J07Medlem sedan maj 2007172 inlägg

Jag vill skapa en manual till ett webbaserat program och funderar på att använda ett program som skapar chm filer (Helpsmith heter programmet) men jag förstår inte riktigt hur folk ska kunna se chm filerna eftersom de tolkas som program. måste man ha en viewer installerad på sin dator för att se dessa filer? Det är ju inte så smidigt om fallet är så.

Är det någon som har ett bättre tips för att smidigt skapa professionella manualer för nätet?

Danne VMedlem sedan aug. 20068 090 inlägg

J07 skrev:

Jag vill skapa en manual till ett webbaserat program och funderar på att använda ett program som skapar chm filer (Helpsmith heter programmet) men jag förstår inte riktigt hur folk ska kunna se chm filerna eftersom de tolkas som program. måste man ha en viewer installerad på sin dator för att se dessa filer? Det är ju inte så smidigt om fallet är så.

Är det någon som har ett bättre tips för att smidigt skapa professionella manualer för nätet?

html och/eller pdf brukar väl vara det vanliga?

PeddaMedlem sedan juni 20006 032 inlägg

Helpsmith klarar ju att skapa manualen som html, använd det istället för chm.

Ja, så är det ju säkert men jag skulle behöva ett program som innehåller mallar mm och är smidigt att skapa manualen i. Gärna svensk programvara..

PeddaMedlem sedan juni 20006 032 inlägg

Helpsmith klarar ju av att skapa en html manual och innehåller mallar som verkar vara ditt krav.
Är det att den är på engelska som gör att du inte vill använda den?

Har själv aldrig använt Helpsmith, så jag kan inte uttala mig om hur bra den är.

Nej , Engelskan är inget problem. Skulle vilja ha Svensk programvara bara men inget krav. Skulle vara helt ok om det fanns något bra open source alternativ också?

130 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
127 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)