webForumDet fria alternativet

skala ner innehåll i iframe

HTML & CSSur HTML, XHTML & CSS

7 svar · 911 visningar · startad av clacke

clackeMedlem sedan feb. 2003234 inlägg

Jag visar en pdf fil i en iframe och bara över vänstra hörnet på pdf filen visas i iframen. Jag behöver alltså skala ner pdfen så att hela pdfen syns i iframen.
Hur gör man, har kollat en hel del på nätet utan att hitta något bra.

FuelMedlem sedan okt. 20001 285 inlägg

pdf/reader skalar väl själv ? hur liten ruta har du egentligen? det ska väl gå att läsa ?

http://www.cs.tut.fi/~jkorpela/html/iframe-pdf.html

Nej den skalar inte ner det i en iframe i Safari mobile. Det ska visas i en iPhone så iframen -rutan är 320 x 460 pixlar. Jag ska visa sidan(pdfen) med hjälp av ajax-jquery, så jag har en div och i den finns iframen.
Och i iframe exemplet du visar på så skalas ju inte sidorna ner helt.

QuidMedlem sedan juni 20006 025 inlägg

clacke skrev:

Och i iframe exemplet du visar på så skalas ju inte sidorna ner helt.

Hos mig skalar det ner helt, så det kanske beror på vilken webbläsare och vilken pdf-läsare man har?

Jag körde FF 3.6.3, standard adobe reader under win 7.

Nu är jag ingen iPhåne ägare och undrar om jag skulle vilja läsa en pdf i 320 x 460 pixlar.. definitivt skulle jag zooma & behöver man väl inte skala ner ? om jag nu har förstått vad du vill göra korrekt

pdf-iframe-demo.jpg

Quid - helt rätt, det beror på webbläsaren .
Jag försöker visa en iframe i en ajax-jquery applikation, där iframen ligger i en div som hämtas in i "huvudsidan", och då skalas inte pdf filen ner så den passar i iframen.
Som ett test har gjort en vanlig html sida med en iframe och kollar jag i Safari mobile (i iPhonen) så skalas pdfen ner så hela pdfen syns i iframen!?
Jag fattar inte varför pdfen inte skalas ner i ajax varianten när den gör det i den vanlga html sidan!? Några förslag tas tacksamt emot.

kod ?

stylas / storleken med CSS ? du kanske ska trycka dit en class samtidigt när skriver ut IFRAME:en med jquery ? $('iframe').addClass('pedeeff'); ?

Nej iframen storlek sätts inte med css.
Så här ser sidan som hämtas in med jquery.

<div id="magasin1">
	<a href="magasin/magasin_index.html" class="fade"><div id="prevBtn"></div></a>
        <a href="magasin/magasin2.html" class="myslide"><div id="nextBtn"></div></a>
	<a href="magasin/magasin_index.html" class="fade"><div id="indexBtn"></div></a>

<iframe src="magasin/images/page1.pdf" frameborder="0" name="framen" height="100%" width="100%" vspace="0" hspace="0"></iframe>

<meta name='viewport' content='width=320, initial-scale=1.0, maximum-scale=3.0, user-scalable=1;'/>

</div>
131 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.29ac60f6
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
128 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)