Hejsan!
Håller på och gör en liten sida som ni finner på adressen 81.216.141.82/php
Ni som kollar på sidan i Firefox, ser sidan som den ska vara. Elementet högst upp ligger alltid i toppen av rutan även om man scrollar ner, menyn ser bra ut. Om ni sen kollar på sidan i IE, så ser det helt annorlunda ut. Inloggningsrutan högst upp hänger inte alls med när man scrollar, och menyn ser helknasig ut.
Hur ska man lösa dessa problem?
Det beror på att du använder postition: fixed; som inte stöds i IE6. Dock ska det stödjas i IE7 och uppåt. Om du testar i IE6 rekommenderar jag att du överger den gamla webbläsaren och börjar testa i IE7 eller IE8. Om det inte funkar i IE7 eller IE8 är något annat fel.
Får be om ursäkt för min otydlighet vad gäller versionerna. Jag har provat i IE8, och där ser det helknäppt ut. Boxen följer inte heller med när man scrollar
Det löste sig till viss del när jag deklarerade att det var XHTML, hade glömt det innan. Men fortfarande lite problem, den flytande boxen ser helknäpp ut internt i IE8, samt på en extern dator körandes IE8, men på andra datorer med IE8 ser det bra ut.
Kan ni kolla hur det ser ut för er?
jarvkloMedlem sedan juli 20013 378 inlägg Hmm...
Jag kan just nu enkelt få fram två helt olika utseenden beroende av huruvida jag ställer IE8 i "kompatibilitetsvy" eller inte (styrs med knappen med "det trasiga dokumentet" som brukar ligga till höger om adressfältet om IE vill :) )...
Den flytande boxen ser - som du säger - helknäpp ut i "kompatibilitetsvy", och det innebär att den förmodligen ser rätt illa ut i IE7 också (har dock inte kollat).
Jag brukar lösa sådana problem genom att lägga in en villkorlig kommentar med ett separat stylesheet med IE7-specialare som jag lägger efter den ordinarie stilmallslänken, och i den IE7-stilmallen lägger jag in stilar som "skriver över" de som strular en efter en (du hittar dem antingen genom att experimentera via IE Developers toolbar, eller via något av de andra tips som finns t.ex. i detta dokument: http://msdn.microsoft.com/en-us/ie/cc405106.aspx )
Det förklarar varför det funkade bra externt men inte internt, då det var inställt att intranäts-sidor skulle visas i kompabilitetsläge. Ska se om jag kan göra ett hack för att undvika det.
Tjuven i dramat verkar vara margin-right för klassen centerright. Nu har jag skapat en separat css-fil för IE7 (som även påverkar kompabilitetsläget), så nu får jag den att lägga sig i mitten iallafall. Frågan är hur jag ska få den till höger utan att det ser konstigt ut. Bifogar två bilder, den första är när margin-right är satt till 0px, den andra är margin-right: -100px.
http://piclair.com/data/eje1p.jpg
http://piclair.com/data/0sd4e.jpg
På den senare bilden när margin-right är satt till -100px, så ser ni att innehållet liksom "flyttar ut" och boxen blir mindre, den har även flyttats till höger en bit men det ser ni inte på bilden.
EDIT: webbläsarnas stöd för margin-right: http://piclair.com/data/wrybi.jpg
jarvkloMedlem sedan juli 20013 378 inlägg
Gildebrand skrev:
Det förklarar varför det funkade bra externt men inte internt, då det var inställt att intranäts-sidor skulle visas i kompabilitetsläge. Ska se om jag kan göra ett hack för att undvika det.
Hmm...
<meta http-equiv="X-UA-Compatible" content="IE=8"/>
är väl iofs ett sådant "hack" men det hjälper inte mot ev. IE7-upplevda problem ;)
Den har jag provat, men det hjälper tyvärr inte mot något mer än att IE8 körs i kompabilitetsläge. Jag vill ha stöd för IE7, och vet inte hur jag ska göra i css:en.
YEEES, det verkar som att jag har löst det, med display:inline :)
Då är det bara lite småpill kvar för att se till så att det ser precis likadant ut i IE7 och FF, justera för kantlinjer och sånt. En sak som jag dock inte har löst, det är knappen som det står logga in på, har en helt annan stil i IE7, med en jättetjock ram. Har provat med 0px border och då försvinner den, men jag vill ha en border, och när jag prova border : 1px så blir den så där tjock som jag inte vill att den ska vara.
dAEkMedlem sedan feb. 20041 816 inlägg Bästa rubriken någonsin! Problem med IE och CSS - nähe!? ;)
För att få bukt med problemet kan du wrappa knappen inom ett span-element och sätta border på denna. Det är kanske inte så kul att lägga onödiga element för att kunna få till designen som man vill ha den men så är det ofta när det gäller front-end.
LimeSMedlem sedan maj 201036 inlägg Och jag undrar vad rackarn som jag gjort fel då min meny lägger sig helt galet
i IE men ser fin ut i FF..
Help?
nidronMedlem sedan jan. 2005257 inlägg
LimeS skrev:
Och jag undrar vad rackarn som jag gjort fel då min meny lägger sig helt galet
i IE men ser fin ut i FF..
Help?
Börja med att få koden att validera. Brukar rätta till det mesta eller ger åtminstone en bra utgångspunkt för vidare felsökning :)
EDIT: Sorry, såg att det var Wordpress. Då är det kanske inte så lätt att påverka XHTML-koden :)
LimeSMedlem sedan maj 201036 inlägg Hmm jag har gjort det, fann några "stavfel" men resten
var temat itself och ingenting som jag veterligen påverkat.
Så hiimla märkligt! Och menyn skjuts ut från vänster med prick 340px..
Söker i cssen men hittar ingenting om det.
Vad attan har blivit fel :'(