dixxonMedlem sedan jan. 201015 inlägg Jag håller på med att starta en film sida och skulle behöva nån enklare sökfunktion på index sidan. Jag vill att man typ ska kunna skriva in filmnamnet eller en skådespelare och då ska infon om dom komma upp.
Vilket sätt är enklast att göra detta på? Skulle helst slippa detta med databaser om det går..
//Sofia
tydalMedlem sedan juni 20034 013 inlägg Det enklaste sättet är faktiskt databaser.
Visst går det att slippa, men det är onödigt krångligt.
dixxonMedlem sedan jan. 201015 inlägg Kände på mig att det skulle vara så :)
E inte så haj på det måste jag säga. Vilket program e lättast att lära sig? Vad behöver man kunna sen innan?
tydalMedlem sedan juni 20034 013 inlägg Har du redan skaffat någon plats att ha din filmsida på? Vänd dig i så fall till dem för att höra vad det finns för databas och skriptspråk tillgängligt.
Men generellt rekommenderar jag att du lär dig databasspråket SQL. Det är inget programmeringsspråk, utan bara det språk man talar med databasen för att lägga in saker och för att söka. Språket innehåller inte så många ord, så grunderna går snabbt att lära sig.
Några exempel:
Hämta info om Al Pacino:
SELECT info FROM actors WHERE actor = 'Al Pacino';
Du kan lära dig mer här:
http://www.w3schools.com/sql/default.asp
calle1Medlem sedan apr. 201025 inlägg Har för mig att Google hadde en färdig sådan tjänst till Webbmasters kanse värt att kolla upp? Då sliper du databaser ;)
dixxonMedlem sedan jan. 201015 inlägg Tydal: Okej ska kolla på det... japp har en plats så får kolla med dom då först :)
Calle: Jag har en sån funktion på min blogg... Var kan man hitta det i såna fall tro?
The_HulkMedlem sedan juni 20031 837 inlägg Googles sökmotor (Custom Search Engine) : http://www.google.com/cse/
det är ju bara att söka på google så fanns den på första plats.
FuelMedlem sedan okt. 20001 285 inlägg Den söker väl bara via länkar & statiska html dokument inte databaser ?
The_HulkMedlem sedan juni 20031 837 inlägg nej, den söker inte via database. men det gör väl inget eftersom dixxon inte ville använda databas.