bigskyMedlem sedan maj 2002821 inlägg Hej. Jag försöker använda mig av ett speciellt typsnitt på en vanlig html-sida. Har skrivit CSS:
.font-Love {
font-family:"Jellyka - Love and Passion Normal";
}
Fonten heter Love_and_Passion.ttf. Ska man skriva fontens namn eller filnamn? Kommer det att fungera på ett webhotell? Eller måste fonten installeras i serverns Font-katalog för att det ska fungera?
@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg Typsnittet måste finnas på klienten för att det ska fungera - vad som är installerat på servern har ingen betydelse.
Mvh
Danne VMedlem sedan aug. 20068 090 inlägg Som @nders skrev.
Skälet är att webbsidor hämtar fonterna från användarens fontbibliotek. För att ditt upplägg ska funka krävs det alltså att användaren råkar ha just det typsnittet installerat och aktiverat i sin egen maskin.
Det finns sätt att kringgå detta, men det är så jiddrigt och ganska komplicerat att nästan ingen - inte ens drivna proffsutvecklare - bryr sig eller orkar.
bigskyMedlem sedan maj 2002821 inlägg Ok, det jag egentligen är ute efter är ett system där användaren ska kunna skräddarsy sin egna text med olika typsnitt och färger. Flash kanske är att rekommendera. Någon som känner till ett flashbaserat system/applikation för detta och som har stöd för inbäddning av egna typsnitt?