Mr TMedlem sedan maj 20071 061 inlägg Fick igång min wii konsol på nätet och surfade ut på youtube och blev förbluffad. En egen sida med unikt gränsnit dök upp, långt från gränsnittet då jag surfar med datorn.
Finner inte hur man kan känna av wii konsoller och/eller hur man skapar en bra sida för wii.
Vet inte om det är ett generellt "gränsnit" för alla konsoller eller unika för varje konsol.
Tacksam för alla kunskap i ämnet.
whadMedlem sedan sep. 2003223 inlägg Gränssnittet för Youtube ligger väl på konsollen och bestäms inte av själva hemsidan.
Men att känna av att det är ett Wii som besöker din hemsida borde ju inte vara omöjligt.
pebiMedlem sedan jan. 2005327 inlägg Jo, youtubes startsida verkar vara en annan när man kommer från ett wii.
Min gissning är att de helt enkelt tittar på "user agent" som från ett wi är något i stil med (förmodligen lite olika versionsnummmer och språkkoder väl):
Opera/9.3C (Nintendo Wii: U: : 3642: en)
Hade jag haft opera installerad (eller någon annan browser där man själv kan ange useragent så hade man ju kunnat testa hur det såg ut från datorn om man utgav sig för att vara ett wii
/pebi
Mr TMedlem sedan maj 20071 061 inlägg
whad skrev:
Gränssnittet för Youtube ligger väl på konsollen och bestäms inte av själva hemsidan.
Är du säker på det ? I dom medskickade favoriterna tyckte jag inte youtube fanns med, vilket det ju borde göra om det fanns färdigt gränsitt i konsollen för det ? (tycker i alla fall jag)
whad skrev:
Men att känna av att det är ett Wii som besöker din hemsida borde ju inte vara omöjligt.
Det verkar, när jag kollar på loggarna på några av mina egna sidor jag besökt, att det är så enkelt som att söka på ordet "wii". Fick följande resultat
f_HTTP_USER_AGENT : Opera/9.30 (Nintendo Wii; U; ; 3642; en)
Har tidigare gjort sidor speciellt för wap och då fått vara noga med bla. XHTML taggar. Frågan är om det är samma sak här ? (uppenbarligen funkar wii browsern att läsa "vanlig" html, men finns det unik xhtml för konsoller ?)
pebiMedlem sedan jan. 2005327 inlägg Men titta på sidan youtube skickar
I opera och firefox kan ju utge dig för att vara ett wii.
I firefox:
öppna en ny tab.
skriv about:config i adressfält
Högerklick, new
String
Ge den namnet general.useragent.override
Och de den samma värde som wii har i sin user agent
Sen kan du ju surfa in på youtube och kolla vad det är du får med bättre möjlighet att kolla än från ditt wii.
/pebi
Mr TMedlem sedan maj 20071 061 inlägg Verkar vara "vanlig" html dock. Ska kolla det lite noggrannare framöver. Stort tack pebi.
Mr TMedlem sedan maj 20071 061 inlägg Följande sida kommer jag till då jag surfar med wii : (kan ses i vanlig browser om man vet adressen) http://www.youtube.com/xl?app=wii&page=featured
xl är en egen typ av sida för just storbilds tv och liknade http://www.youtube.com/xl