webForumDet fria alternativet

"-moz-inline-box"-problem

2 svar · 475 visningar · startad av BeEss

BeEssMedlem sedan jan. 200524 inlägg

Håller på och validerar en del stilmallar på en större webbplats. Får valideringsfel (CSS nivå 2.1) på:

display: -moz-inline-box;

-moz-inline-box var väl en anpassning till mozilla eller? Men orsakar alltså valideringsfel i CSS 2.1-standard.

Webbläsarna har väl utvecklats en del sedan den här koden skrevs för ett antal år sedan. CSS är inte mitt allra bästa ämne så jag vet inte, men skulle det inte funka lika bra med?:

display: inline-block;
PalleMedlem sedan apr. 20003 174 inlägg

Hej,

Mja, mjo.. egentligen ska det fungera lika bra då "moz-" varianten är en anpassning för Mozilla, men tyvärr så fungerar dom inte exakt lika i alla situationer ändå.

B.la så krånglar IE6 och IE7 (och i viss mån IE8 oxå) då display:inline-block; bara fungerar på naturliga inline-element.. och i Firefox finns det bara stöd för detta från version 3 och senare.

Här kan du läsa en bra artikel om denna problematiken:
http://blog.mozilla.com/webdev/2009/02/20/cross-browser-inline-block/

Hoppas det hjälpte. :)

BeEssMedlem sedan jan. 200524 inlägg

Tack för hjälpen

Hej Palle

Ska kolla på din länk. Problemet i ett nötskal kanske då kan sägas vara att ska det gå igenom valideringen utan problem får man kanske offra vissa äldre webbläsare. Vill man å andra sidan att det ska funka i de flesta browsers får man istället valideringsfel.

Det kallas "tillgänglighet" det jag håller på med, men frågan vilken väg jag bör gå för att sajtens tillgänglighet ska öka. Det är många gånger som att ha en filt som är för kort. Antingen fryser man om fötterna eller överkroppen. :)

Tack för att du tog dig tid att svara.

131 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.0e50b1ef
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
124 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)