webForumDet fria alternativet

html och digitala fotoramar

1 svar · 723 visningar · startad av Petr@

Petr@Medlem sedan jan. 20101 inlägg

Hej,

är det någon som vet hur man gör html-sidor möjliga att visa i en digital fotoram? Jag har några olika hemsidor, kodade i html med css mallar och behöver få över dem i ett format som går att visa i en digital fotoram.
några tips?

tydalMedlem sedan juni 20034 013 inlägg

Ta först reda på vilken upplösning fotoramen har. Verkar som 800x600 är ganska vanligt, och det är egentligen rätt lite för en hemsida, om man inte förminskar.

Sedan plockar du fram hemsidan på din dator och ändrar storleken på fönstret till att matcha upplösningen (exklusive menyer, skrollistor och sånt). Därefter tar du en skärmdump (trycker Print Screen på tangentbordet) som du klistrar in i något bildredigeringsprogram (GIMP är gratis om du inte redan har något annat du föredrar).

I bildredigeringsprogrammet beskär du bilden så den blir exakt den upplösning som fotoramen har. Sedan rekommenderar jag att du sparar som png om fotoramen kan hantera det, annars får du väl ta jpg med hög kvalitet om det inte finns något bättre format som fotoramen stöder.

Vill du förminska hemsidan för att se mer av den i fotoramen kan du först prova med att multiplicera fotoramens upplösning med 2, 1600x1200 i mitt exempel. Blir det för litet när du i bildredigeringsprogrammet förminskar till 800x600 kan du prova att multiplicera med 1,5 i stället (1200x900) när du tar skärmdumpen.

132 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.fb544a5a
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
129 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)