webForumDet fria alternativet

Enkelruta funkar i FF men ej i IE...

HTML & CSS

12 svar · 798 visningar · startad av rakatoner

Medlem sedan okt. 2007264 inlägg
Frågan#1

detta måste vara enklast tänkbara "design" men varför funkar den inte i IE ... ???

http://www.medzeta.se/thecat.html

Medlem sedan apr. 2005116 inlägg

Kan det bero på kommatecknet bakom 770px?

<TABLE WIDTH="770px, " cellSpacing=50 cellPadding=10 align=center border=5>

Tyvärr inte..värt försök.....tillägger i problematiken .. hur får jag bilden bort från svarta linjen...

Det verkar bero på detta...

text-indent: 8%;

Gracias !!

Men då följer ju frågan om man skulle vilja ha indragen text - text indient... hur gör man då ?

Ps..följdfrågan med hunden löste sig oxå ..

Såhär kanske

body, p {
font-size: 20px;
font-family: times new roman, times, serif;
line-height:30px;
/*text-indent: 8%;*/
}

td {
padding:20px;
}

ändrade padding till att endast gälla td

Bugar bockar o tackar !
God jul !

Jag ändrade mitt svar, som din sida ser ut nu har du bara indraget på p-elementet.
God Jul!

Medlem sedan okt. 2007446 inlägg

Jag kollade snabbt på html-koden och insåg att samtliga frågor i stil med: "varför ser X ut på sättet Y i webbläsare Z" kan besvaras med ett enkelt svar, nämligen: din HTML ser rent bedrövlig ut, inte bara utseendemässigt utan främst syntaxmässigt

Medlem sedan aug. 20068 090 inlägg

rhdf skrev:

Jag kollade snabbt på html-koden och insåg att samtliga frågor i stil med: "varför ser X ut på sättet Y i webbläsare Z" kan besvaras med ett enkelt svar, nämligen: din HTML ser rent bedrövlig ut, inte bara utseendemässigt utan främst syntaxmässigt

Eh... vilka fel "i syntaxen" syftar du på då?

Såvitt jag ser efter att ha kollat 10 sekunder ser jag bara några onödiga och tomma taggar. Inga "fel i syntaxen" alls.

Däremot saknar sidan en DTD http://en.wikipedia.org/wiki/Document_Type_Definition, och det kan däremot få olika webbläsare att rendera sidan olika.

Medlem sedan okt. 2007446 inlägg

Danne
Ok, kanske inga stora fel, men likväl syntax fel.
I min värld så är fel sak på helt fel plats ett syntaxfel

När jag kollade nu fanns 2 st </div> en bit ner i källan, men inga starttaggar för dessa samt att det såg ut som att koden var klipp- o-klistrad från minst 2 andra sidor. (Detta är bara en gissning baserat på att det var så pass stor skillnad i utseende på koden på olika ställen tex att alla taggar är skrivna med versaler tills man hittar första <tr> då är det helt plötsligt gemener).
Sen antar jag att du missade denna: <BODY style="BACKGROUND: #FFFFC8" text=#000000>, samt diverse html mellan </body> och </html>

Orsaken till att jag hittade felen var att jag faktist försökte komma på ett bra svar till TS problem, men när w3c-validatorn kastade ur sig den typen av fel som den gör så gav jag upp
http://validator.w3.org/check?verbose=1&uri=http%3A%2F%2Fwww.medzeta.se%2Fthecat.html jag testade tom att validera den som html 3.2 men det blev lika många fel då

oj vilket engagemang i mn lilla ruta .. jag kan verkligen medge att den inte är ngt mästerverk.... snodde ngn kod någonstans o ville bara publicera den där texten i rutan... men jag ska kolla igenom kommentarerna noggrannare o ta åt mig dom i mer seriösa kreaktioner... någon som läst texten ? jag tycker den är underbar !

Medlem sedan sep. 2006867 inlägg

budg1e skrev:

Kan det bero på kommatecknet bakom 770px?

<TABLE WIDTH="770px, " cellSpacing=50 cellPadding=10 align=center border=5>

Hehe, man får nog vara lite försiktig här, WIDTH är en html-parameter till tagen TABLE, men argumentet som ges är i CSS-form (770px). Bestäm dig för antingen det ena eller det andra. Antingen

<TABLE WIDTH="770" cellSpacing="50" cellPadding="10" align="center" border="5">

eller exempelvis

<TABLE style="width: 770px; margin: 50px; padding: 10px; text-align: center; border: 5px solid #000000;">

Och gör som förselås här ovan, rätta till dina kodmissar så är chansen att det blir rätt större och det blir också enklare att leta efter dom "riktiga" felen!

God Jul!

259 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
119 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
133 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
121 ms — ändringar (db)